Consumer behaviour in Ostrobothnia : What challenges do marketers have?
Nicol, Victoria (2018)
Nicol, Victoria
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319561
Tiivistelmä
Ostokäyttätymiseen vaikuttavat voimakkaasti kulttuuriset, henkilökohtaiset, sosiaaliset ja psykologiset ominaisuudet, joita markkinoijat eivät voi valvoa. Kuluttajien käyttäytymisen tutkiminen auttaa yrityksiä ymmärtämään miksi asiakkaan ostotarkoitus ei aina johda ostopäätökseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia nuorien kuluttajien käyttäytymistä ymmärtääkseen heidän ostopäätöksensä ja mitä he odottavat Pohjanmaaan yrityksiestä. Opinnäytetyö on jaettu teoriaosaan ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osassa esitetään kuluttajien käyttäytymisen ja ostoprosessin eri tekijöitä. Empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta kyselylomakkeesta, jossa analysoidaan kohderyhmien mielipiteitä ja käyttäytymistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Pohjanmaalla nuoret kuluttajat ovat säästäviä, mutta ajoittain impulsiivisia. Yritysten suurimmat haasteet on tarjota hyvää laatua,
olla innovatiivisia ja tarjota kaksikielistä palvelua kaikkien kanavien kautta tavoittaakseen kohdeyleisö menestyksekkäästi ja säilyttääkseen nykyiset asiakkaat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia nuorien kuluttajien käyttäytymistä ymmärtääkseen heidän ostopäätöksensä ja mitä he odottavat Pohjanmaaan yrityksiestä. Opinnäytetyö on jaettu teoriaosaan ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osassa esitetään kuluttajien käyttäytymisen ja ostoprosessin eri tekijöitä. Empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta kyselylomakkeesta, jossa analysoidaan kohderyhmien mielipiteitä ja käyttäytymistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Pohjanmaalla nuoret kuluttajat ovat säästäviä, mutta ajoittain impulsiivisia. Yritysten suurimmat haasteet on tarjota hyvää laatua,
olla innovatiivisia ja tarjota kaksikielistä palvelua kaikkien kanavien kautta tavoittaakseen kohdeyleisö menestyksekkäästi ja säilyttääkseen nykyiset asiakkaat.