Konsultoivan B2B-myyntikonseptin luominen
Hellsten, Henri; Hiltunen, Antti (2018)
Hellsten, Henri
Hiltunen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen taustalla on ollut opinnäytetyön tekijöiden yhteinen mielenkiinto yritysten välistä myyntiä kohtaan. Opinnäytetyön tekijät ovat suunnitelleet perustavansa yrityksen, johon muut yritykset voivat ulkoistaa myyntitoimintojansa. Tekijät ovat toimineet myynnin parissa ja huomanneet, että palvelua tuottavien yritysten toimintatavoissa on vielä kehitettävää vastatakseen asiakkaiden jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin. Myynnillä voidaan saada kehitettyä yrityksen liiketoimintaa huomattavasti, jos siihen käytetään riittävä määrä resursseja.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda myyntikonsepti perustettavalle yritykselle. Konseptin tulisi erota nykyisistä toimijoista, jolla pystytään saavuttamaan kilpailuetua. Tavoitteena on siis tehdä kannattavaa liiketoimintaa luotavan konseptin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäinen osuus käsittelee asiantuntijapalvelu alan yleisnäkymää ja ominaispiirteitä. Toinen teoriaosuus käsittelee tuotteistamisen teoriaa. Kolmas osuus koostuu myynnin teoriasta ja tuoreimmista myynnin trendeistä.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Tutkimuskysymykset on laadittu myynnin trendien teoriaosuuden pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri positiossa olevaa myynnin asiantuntijaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada täydentävää ensikäden tietoa tuoreimmista myynnin trendeistä. Toisena tarkoituksena oli etsiä suurimpia ongelmia yrityksen välisestä myynnistä, johon opinnäytetyön tekijät pystyisivät konseptillaan vastaamaan.
Opinnäytetyön viimeinen osuus käsittelee konsultoivan B2B-myyntikonseptin luomista. Konsepti on luotu ratkaisemaan tutkimuksessa esiin nousseita ongelmia. Luodulla konseptilla pystytään kehittämään suomalaisten yritysten välistä myyntiä. Konseptin luomisessa käytettiin avuksi Business Model Canvasia ja SWOT-analyysia.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda myyntikonsepti perustettavalle yritykselle. Konseptin tulisi erota nykyisistä toimijoista, jolla pystytään saavuttamaan kilpailuetua. Tavoitteena on siis tehdä kannattavaa liiketoimintaa luotavan konseptin avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäinen osuus käsittelee asiantuntijapalvelu alan yleisnäkymää ja ominaispiirteitä. Toinen teoriaosuus käsittelee tuotteistamisen teoriaa. Kolmas osuus koostuu myynnin teoriasta ja tuoreimmista myynnin trendeistä.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin. Tutkimuskysymykset on laadittu myynnin trendien teoriaosuuden pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri positiossa olevaa myynnin asiantuntijaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada täydentävää ensikäden tietoa tuoreimmista myynnin trendeistä. Toisena tarkoituksena oli etsiä suurimpia ongelmia yrityksen välisestä myynnistä, johon opinnäytetyön tekijät pystyisivät konseptillaan vastaamaan.
Opinnäytetyön viimeinen osuus käsittelee konsultoivan B2B-myyntikonseptin luomista. Konsepti on luotu ratkaisemaan tutkimuksessa esiin nousseita ongelmia. Luodulla konseptilla pystytään kehittämään suomalaisten yritysten välistä myyntiä. Konseptin luomisessa käytettiin avuksi Business Model Canvasia ja SWOT-analyysia.