Keskosten General movement- arviointi fidgety-vaiheessa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Kaappola, Iiris (2018)
Kaappola, Iiris
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219446
Tiivistelmä
Keskosten selviytymisprosentti on kasvanut viimeaikaisen synnytyksen aikaisen sekä vastasyntyneisyysvaiheen hoidon kehityksen ansiosta, minkä myötä keskosten riski kognitiivisiin ja motorisiin poikkeavuuksiin on kasvanut merkittävästi. Keskoslasten toimintakyvyn varhainen arviointi on tärkeää keskosten nopean kehityksen vuoksi, sillä aikainen interventio voi ehkäistä pidemmän aikavälin ongelmia. General movement (GM) -arviointi on yksi lasten toimintakyvyn arviointimenetelmistä muiden neurologisten tutkimusten lisäksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä keskosten kanssa työskentelevien fysioterapeuttien tietämystä fidgety-vaiheen GM-arvioinnista. Tavoitteena oli kerätä ja koota näyttöön perustuvaa tietoa GM-arvioinnin metodeista sekä fidgety-vaiheen liikkeiden kuvailusta ja pisteytyksestä. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto kerättiin neljästä kansainvälisestä tietokannasta (Pubmed, Sciencedirect, Medline sekä CINAHL Plus with full text) ja hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella yhdeksän artikkelia. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä käytettiin teemoittelua. Teemoiksi analysoinnissa valikoituivat fidgety-vaiheen liikkeiden kuvailu sekä fidgety-vaiheen GM-arvioinnin toteutus.
Tutkimuksissa fidgety-liikkeet luokiteltiin normaaleiksi, epänormaaleiksi tai puuttuviksi liikkeiksi. Liikkeiden laadun sekä ajallisen esiintymisen kuvailu vaihteli tutkimusten välillä runsaasti, eikä liikkeiden jaottelulle löytynyt tarkkoja kriteereitä. GM-arviointi fidgety-vaiheessa toteutettiin tutkimuksissa vaihtelevilla menetelmillä osana erilaisia motorisen käyttäytymisen arviointeja. Arviointimenetelmän käyttöön ei tämän katsauksen perusteella löytynyt selkeitä yhteneviä ohjeistuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä keskosten kanssa työskentelevien fysioterapeuttien tietämystä fidgety-vaiheen GM-arvioinnista. Tavoitteena oli kerätä ja koota näyttöön perustuvaa tietoa GM-arvioinnin metodeista sekä fidgety-vaiheen liikkeiden kuvailusta ja pisteytyksestä. Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Katsauksen aineisto kerättiin neljästä kansainvälisestä tietokannasta (Pubmed, Sciencedirect, Medline sekä CINAHL Plus with full text) ja hakua täydennettiin manuaalisella haulla. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella yhdeksän artikkelia. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä käytettiin teemoittelua. Teemoiksi analysoinnissa valikoituivat fidgety-vaiheen liikkeiden kuvailu sekä fidgety-vaiheen GM-arvioinnin toteutus.
Tutkimuksissa fidgety-liikkeet luokiteltiin normaaleiksi, epänormaaleiksi tai puuttuviksi liikkeiksi. Liikkeiden laadun sekä ajallisen esiintymisen kuvailu vaihteli tutkimusten välillä runsaasti, eikä liikkeiden jaottelulle löytynyt tarkkoja kriteereitä. GM-arviointi fidgety-vaiheessa toteutettiin tutkimuksissa vaihtelevilla menetelmillä osana erilaisia motorisen käyttäytymisen arviointeja. Arviointimenetelmän käyttöön ei tämän katsauksen perusteella löytynyt selkeitä yhteneviä ohjeistuksia.