Syömishäiriöiden ennaltaehkäisyn menetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Haapamäki, Viivi; Hietala, Saana (2018)
Haapamäki, Viivi
Hietala, Saana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hyviä käytäntöjä lasten ja nuorten syömishäiriöiden ennaltaehkäisystä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen tutkittua tietoa ja suosituksiin perustuvia käytänteitä syömishäiriöiden ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tunnistamiseen liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon esimies. Toiveena on, että opinnäytetyö olisi terveydenhoitajien ja aiheesta kiinnostuneiden hyödynnettävissä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tietoperusta muodostui syömishäiriöistä, lapsen ja nuoren fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta kehityksestä ja syömishäiriöiden ennaltaehkäisystä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Aineistoa haettiin eri tietokannoista, se valittiin asetettujen kriteerien perusteella ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että terveydenhoitaja on terveystarkastuksissa avainasemassa syömishäiriöiden varhaisessa tunnistamisessa ja puuttumisessa. Syömishäiriöseulonnan merkitys nousi vahvasti esille syömishäiriöriskin tunnistamisen menetelmänä ja SCOFF –syömishäiriöseulan käytöstä kouluterveydenhuollossa on saatu vahvaa näyttöä. SCOFF -lyhenteen muodostavat sanat sick, control, one stone, fat, food. Ennaltaehkäisyyn kehitetyistä ohjelmista tarvittaisiin vielä lisää tietoa kotimaisin tutkimuksin. Keskeisiksi teemoiksi muodostuivat ennaltaehkäisyn menetelmät terveydenhoitajan vastaanotolla, sosiaaliset keinot ennaltaehkäisyn menetelminä, terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen, ennaltaehkäisyyn kehitetyt ohjelmat, syömishäiriöseulonta ennaltaehkäisyn menetelmänä sekä varhainen tunnistaminen ja puuttuminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhtenä hyvänä menetelmänä syömishäiriöiden ennaltaehkäisylle kouluterveydenhuollossa olisi systemaattinen SCOFF –syömishäiriöseulonta kaikille yläkouluikäisille nuorille terveystarkastusten yhteydessä. Seulan käyttö on perusteltua myös opiskeluterveydenhuollossa. Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kokemuksia SCOFF –syömishäiriöseulan käytöstä voitaisiin selvittää.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tietoperusta muodostui syömishäiriöistä, lapsen ja nuoren fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta kehityksestä ja syömishäiriöiden ennaltaehkäisystä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Aineistoa haettiin eri tietokannoista, se valittiin asetettujen kriteerien perusteella ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että terveydenhoitaja on terveystarkastuksissa avainasemassa syömishäiriöiden varhaisessa tunnistamisessa ja puuttumisessa. Syömishäiriöseulonnan merkitys nousi vahvasti esille syömishäiriöriskin tunnistamisen menetelmänä ja SCOFF –syömishäiriöseulan käytöstä kouluterveydenhuollossa on saatu vahvaa näyttöä. SCOFF -lyhenteen muodostavat sanat sick, control, one stone, fat, food. Ennaltaehkäisyyn kehitetyistä ohjelmista tarvittaisiin vielä lisää tietoa kotimaisin tutkimuksin. Keskeisiksi teemoiksi muodostuivat ennaltaehkäisyn menetelmät terveydenhoitajan vastaanotolla, sosiaaliset keinot ennaltaehkäisyn menetelminä, terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen, ennaltaehkäisyyn kehitetyt ohjelmat, syömishäiriöseulonta ennaltaehkäisyn menetelmänä sekä varhainen tunnistaminen ja puuttuminen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhtenä hyvänä menetelmänä syömishäiriöiden ennaltaehkäisylle kouluterveydenhuollossa olisi systemaattinen SCOFF –syömishäiriöseulonta kaikille yläkouluikäisille nuorille terveystarkastusten yhteydessä. Seulan käyttö on perusteltua myös opiskeluterveydenhuollossa. Jatkotutkimusaiheena esitettiin, että kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien kokemuksia SCOFF –syömishäiriöseulan käytöstä voitaisiin selvittää.