Tiedonkulku sairaalan ja kotihoidon välillä : potilasturvallisuuden varmistaminen kotiutustilanteessa
Inkeroinen, Anniina; Siirasto, Laura (2018)
Inkeroinen, Anniina
Siirasto, Laura
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia tiedonkulun toteutumisesta kotiutustilanteessa sairaalan ja kotihoidon välillä. Keskeisenä näkökulmana opinnäytetyössä oli potilasturvallisuuden varmistaminen. Opinnäytetyö käsitteli tiedonkulun eri keinoja ja toi esille sairaanhoitajien hyväksi kokemia käytänteitä sekä haasteita tiedonkulussa. Tavoitteena oli tuoda ilmi tiedonkulkuun liittyviä riskejä ja edesauttaa potilasturvallisempaa kotiutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työssä viitatut aikaisemmat tutkimukset ja aineisto kerättiin internetlähteistä käsihaulla tai Saimia FINNA – hakuportaalia käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sairaalan vuodeosaston ja kotihoidon yksikön sairaanhoitajilta (N=8). Haastattelut pidetiin ennalta sovittujen teemojen mukaisesti ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajat kuvasivat sekä hyviä käytänteitä että haasteita sairaalan ja kotihoidon välisessä kommunikoinnissa. Sairaanhoitajat pitivät tiedonkulun sujuvuuden ja potilasturvallisuuden kannalta hyvänä erityisesti kotiutuksen huolellista suunnittelua. Sairaalan ja kotihoidon yhteinen potilastietojärjestelmä koettiin keskeisenä voimavarana onnistuneelle tiedonkululle ja tämä olikin selkeä ero aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta, joissa potilastietojärjestelmien käyttö nähtiin pikemminkin haasteena turvalliselle kotiutukselle. Tiedonkulun huonot käytänteet, kuten yhteydenoton hankaluus ja informaation virheellisyys, koettiin pahimmillaan aiheuttavan kotiutukselle potilasturvallisuuden riskin.
Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, että kotiutusprosessista löytyy edelleen kehittämisen varaa. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden toimivuutta on pyritty kehittämään. Vuoden 2018 aikana on ollut suunnitelmana asteittain ottaa käyttöön muun muassa lean -malli. Lisäksi palvelutarpeen arviointi on keskitetty alkuvuoden 2018 jälkeen alueellisesti asiakasohjausyksiköihin. Jatkotutkimusehdotuksena onkin uuden lean-mallin sekä asiakasohjausyksiköiden toiminnan vaikutukset sairaalan ja kotihoidon väliseen tiedonkulkuun, sekä muutosten näkyminen potilasturvallisuuden toteutumisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työssä viitatut aikaisemmat tutkimukset ja aineisto kerättiin internetlähteistä käsihaulla tai Saimia FINNA – hakuportaalia käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sairaalan vuodeosaston ja kotihoidon yksikön sairaanhoitajilta (N=8). Haastattelut pidetiin ennalta sovittujen teemojen mukaisesti ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Sairaanhoitajat kuvasivat sekä hyviä käytänteitä että haasteita sairaalan ja kotihoidon välisessä kommunikoinnissa. Sairaanhoitajat pitivät tiedonkulun sujuvuuden ja potilasturvallisuuden kannalta hyvänä erityisesti kotiutuksen huolellista suunnittelua. Sairaalan ja kotihoidon yhteinen potilastietojärjestelmä koettiin keskeisenä voimavarana onnistuneelle tiedonkululle ja tämä olikin selkeä ero aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta, joissa potilastietojärjestelmien käyttö nähtiin pikemminkin haasteena turvalliselle kotiutukselle. Tiedonkulun huonot käytänteet, kuten yhteydenoton hankaluus ja informaation virheellisyys, koettiin pahimmillaan aiheuttavan kotiutukselle potilasturvallisuuden riskin.
Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, että kotiutusprosessista löytyy edelleen kehittämisen varaa. Tämän opinnäytetyöprosessin aikana Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden toimivuutta on pyritty kehittämään. Vuoden 2018 aikana on ollut suunnitelmana asteittain ottaa käyttöön muun muassa lean -malli. Lisäksi palvelutarpeen arviointi on keskitetty alkuvuoden 2018 jälkeen alueellisesti asiakasohjausyksiköihin. Jatkotutkimusehdotuksena onkin uuden lean-mallin sekä asiakasohjausyksiköiden toiminnan vaikutukset sairaalan ja kotihoidon väliseen tiedonkulkuun, sekä muutosten näkyminen potilasturvallisuuden toteutumisessa.