The effect of brand values on consumer behavior : the case of outdoor clothing industry
Ojala, Oskari (2018)
Ojala, Oskari
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019354
Tiivistelmä
Ulkoiluvaatevalmistajien keskuudessa on trendinä tuoda esille eettisiä arvoja brändiarvojen yhteydessä. Brändiarvot kertovat asianomaisille yrityksen identiteetistä, tarkoituksesta ja mihin yritys on suuntaamassa. Brändiarvot ovat lisääntyvästi esillä yrityksien markkinoinnissa, sekä sosiaalisessa mediassa. Tuotteiden lisäksi yritykset koittavat saada kuluttajia rakastumaan myös yrityksen arvoihin.
Tämä opinnäytetyö ottaa selvää onko brändiarvoilla vaikutusta ostokäyttäytymiseen Suomalaisten kuluttajien keskuudessa, ja jos on, niin minkälainen vaikutus. Lähempi tarkastelu kertoo mistä muodostuu hyvät brändiarvot kuluttajien mukaan.
Tutkimus tehtiin kyselyllä internetissä usealla eri ulkoilma-aktiviteettiin omistetulla sivustolla. Kysely pohjautui kirjallisuuskatsaukseen brändiarvoista ja ostokäyttäytymisestä. Opinnäytetyön kirjoittaja tarjosi myös omat näkemyksensä viiden vuoden kokemuksella urheiluliike Stadiumissa. Yleisten löydöksien lisäksi tutkittiin myös onko sukupuolella, vuosituloilla ja koulutuksella vaikutusta vastauksiin.
Tulokset näyttävät, että brändiarvoilla on merkitystä ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista kertoi, että sillä olisi vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseen, jos brändiarvot olisivat tiedossa. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän tuotteista, jos ne olisivat valmistettu kuluttajien omien arvojen mukaisesti. Myös kiinnostus suosikkibrändien arvoja kohtaan oli selkeä.
Tämä opinnäytetyö ottaa selvää onko brändiarvoilla vaikutusta ostokäyttäytymiseen Suomalaisten kuluttajien keskuudessa, ja jos on, niin minkälainen vaikutus. Lähempi tarkastelu kertoo mistä muodostuu hyvät brändiarvot kuluttajien mukaan.
Tutkimus tehtiin kyselyllä internetissä usealla eri ulkoilma-aktiviteettiin omistetulla sivustolla. Kysely pohjautui kirjallisuuskatsaukseen brändiarvoista ja ostokäyttäytymisestä. Opinnäytetyön kirjoittaja tarjosi myös omat näkemyksensä viiden vuoden kokemuksella urheiluliike Stadiumissa. Yleisten löydöksien lisäksi tutkittiin myös onko sukupuolella, vuosituloilla ja koulutuksella vaikutusta vastauksiin.
Tulokset näyttävät, että brändiarvoilla on merkitystä ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista kertoi, että sillä olisi vaikutusta heidän ostokäyttäytymiseen, jos brändiarvot olisivat tiedossa. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän tuotteista, jos ne olisivat valmistettu kuluttajien omien arvojen mukaisesti. Myös kiinnostus suosikkibrändien arvoja kohtaan oli selkeä.