Google Display -mainonnan toteuttaminen Vertaa.fi-hintavertailupalvelulle
Kallio, Atte (2018)
Kallio, Atte
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019342
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Vertaa.fi-hintavertailupalvelulle syksyn 2018 aikana. Työn aihe syntyi halusta monipuolistaa toimeksiantajayrityksen Google-markkinointia ja mahdollisuudesta tuoda esiin eri mainosmuotojen hyödyt ja heikkoudet hintavertailuun perustuvan liiketoiminnan kannalta. Työn toivotaan selkeyttävän ajatusta siitä, miten harkitusti toteutetulla display-mainonnalla voidaan tukea jo tehokasta hakusanamainontaa.
Työn päätavoite on kahden Google Display -kuvamainoskampanjan suunnittelu ja toteuttaminen. Mainoskampanjoilla mainostetaan yrityksen tuotekategorioista konsolipelejä ja mat-kapuhelimia. Onnistuneiden mainoskampanjoiden luomisen ohella tavoitteena on ymmärtää, miten kannattavimmat asiakasryhmät pystytään eri kohdistusvaihtoehtojen avulla tavoittamaan.
Tietoperustassa tuodaan esiin hakusanamainonnan ja display-mainonnan väliset erot ja painotetaan niiden vahvuuksia ostoputken eri tasoilla. Vastakkainasettelun jälkeen perehdytään Google Ads -mainosverkostoon ja sen monimuotoisiin ominaisuuksiin. Tietoperustassa käsitellään myös display-kampanjan rakenne ja sen suunnittelussa huomioon otettavat seikat.
Työn toiminnallinen osa aloitetaan lähtötilanteen selvittämisestä, jossa käytetään apuna haastattelumateriaalia. Tämän jälkeen raportoidaan kampanjoiden suunnittelusta ja rakentamisesta Google Ads -mainontaohjelmassa. Strategisten asetusten esittelyn jälkeen käydään läpi kampanjoissa käytettävät kuvamainokset. Toiminnallinen osa päätetään kampanjatulosten mittaamiseen ja analysointiin.
Kampanjajakson perusteella voidaan todeta, ettei display-mainonnalla saavuteta tarpeeksi tehokkaasti niitä asiakkaita, jotka ovat heti mainoksen nähtyään valmiita toimimaan. Haku-sanamainonnan puolella proaktiivisten kuluttajien tavoittaminen on moninkertaisesti todennäköisempää, mikä näkyy myös konversiomäärissä. Vaikka suuriin klikkimääriin ei kuukauden pituisella jaksolla päästykään, voidaan verrattaen pienin kuluin hankittua näkyvyyttä pitää erittäin positiivisena tuloksena.
Tulevaisuutta silmällä pitäen annetuissa kehitysehdotuksissa painotetaan selkeää suunnitelmallisuutta. Koska visuaalisia display-kampanjoita on menneisyydessä tehty vain kouralli-nen, on selkeän strategian luominen yksinkertainen tapa käyttää myös tämän mainontamuodon potentiaali hyödyksi. Ehdotuksissa pohditaan esimerkiksi mahdollisuutta ajoittaa display-kampanjoiden julkaisu vuoden suurimpien kulutuspäivien yhteyteen. Kampanjoita olisi mahdollista tukea myös teemaan sopivalla sivustosuunnitelulla, jolloin mainonnallinen viesti on läsnä myös mainoksen laskeutumissivulla.
Työn päätavoite on kahden Google Display -kuvamainoskampanjan suunnittelu ja toteuttaminen. Mainoskampanjoilla mainostetaan yrityksen tuotekategorioista konsolipelejä ja mat-kapuhelimia. Onnistuneiden mainoskampanjoiden luomisen ohella tavoitteena on ymmärtää, miten kannattavimmat asiakasryhmät pystytään eri kohdistusvaihtoehtojen avulla tavoittamaan.
Tietoperustassa tuodaan esiin hakusanamainonnan ja display-mainonnan väliset erot ja painotetaan niiden vahvuuksia ostoputken eri tasoilla. Vastakkainasettelun jälkeen perehdytään Google Ads -mainosverkostoon ja sen monimuotoisiin ominaisuuksiin. Tietoperustassa käsitellään myös display-kampanjan rakenne ja sen suunnittelussa huomioon otettavat seikat.
Työn toiminnallinen osa aloitetaan lähtötilanteen selvittämisestä, jossa käytetään apuna haastattelumateriaalia. Tämän jälkeen raportoidaan kampanjoiden suunnittelusta ja rakentamisesta Google Ads -mainontaohjelmassa. Strategisten asetusten esittelyn jälkeen käydään läpi kampanjoissa käytettävät kuvamainokset. Toiminnallinen osa päätetään kampanjatulosten mittaamiseen ja analysointiin.
Kampanjajakson perusteella voidaan todeta, ettei display-mainonnalla saavuteta tarpeeksi tehokkaasti niitä asiakkaita, jotka ovat heti mainoksen nähtyään valmiita toimimaan. Haku-sanamainonnan puolella proaktiivisten kuluttajien tavoittaminen on moninkertaisesti todennäköisempää, mikä näkyy myös konversiomäärissä. Vaikka suuriin klikkimääriin ei kuukauden pituisella jaksolla päästykään, voidaan verrattaen pienin kuluin hankittua näkyvyyttä pitää erittäin positiivisena tuloksena.
Tulevaisuutta silmällä pitäen annetuissa kehitysehdotuksissa painotetaan selkeää suunnitelmallisuutta. Koska visuaalisia display-kampanjoita on menneisyydessä tehty vain kouralli-nen, on selkeän strategian luominen yksinkertainen tapa käyttää myös tämän mainontamuodon potentiaali hyödyksi. Ehdotuksissa pohditaan esimerkiksi mahdollisuutta ajoittaa display-kampanjoiden julkaisu vuoden suurimpien kulutuspäivien yhteyteen. Kampanjoita olisi mahdollista tukea myös teemaan sopivalla sivustosuunnitelulla, jolloin mainonnallinen viesti on läsnä myös mainoksen laskeutumissivulla.