Katsaus hyönteisravinnon markkinointiin Suomessa
Niku, Ilkka (2018)
Niku, Ilkka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on katsaus hyönteisravinnon tähänastiseen markkinointiin Suomessa. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä markkinoinnin keinoja suomalaiset hyönteisalalla toimivat yritykset ovat käyttäneet tuodessaan hyönteiselintarvikkeita Suomen markkinoille. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena käyttäen pöytäkirjatutkimusmenetelmää, jossa hyödynnetään jo olemassa olevaa materiaalia, sekä kirjallista että tilastollista.
Työn teoreettisen osuuden ensimmäisessä luvussa käydään läpi markkinoinnin periaatteet ja kilpailukeinot. Teoreettisen osuuden toinen luku käsittelee hyönteisravintoa, sen ravitsemuksellisia ja ekologisia ominaisuuksia, toimialanäkökulmaa sekä lainsäädäntöä Suomessa.
Työn empiirinen osuus kartoittaa hyönteisravinnon markkinointia Suomessa. Aihetta käsitellään ajankohtaisten ravintotrendien ja hyönteisravinnon markkinoinnin haasteiden kautta. Lisäksi kartoitetaan alan toimijoita Suomessa ja analysoidaan case-esimerkkinä Fazer Sirkkaleivän markkinointia. Työn tuotoksena ja yhteenvetona muiden osioiden tiedoista on koottu lista markkinoinnillisista toimenpiteistä ja asioista, joita suomalaisten yritysten olisi hyödyllistä huomioida suunnitellessaan hyönteisravinnon markkinointia.
Pohdintaosuudessa tehdään johtopäätökset empiirisessä osuudessa selvitetyistä hyönteisravinnon markkinoinnin tähänastisista toimista sekä esitellään kehitysehdotuksia siitä, miten suomalaisten hyönteisalan toimijoiden kannattaa jatkossa toimia hyönteisravinnon markkinoinnin suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset ovat lähteneet mukaan Suomen hyönteisalalle varsin maltillisesti ja riskittömästi, johtuen osittain myös Suomen vielä pienimuotoisen hyönteistoiminnan aiheuttamista haasteista. Suurin pääpaino markkinoinnin kilpailukeinoista on tutkimuksen tulosten mukaan ollut tuotteilla ja markkinointiviestinnällä. Markkinointiviestinnän osalta yritykset ovat toimineet järkevästi hyödyntäessään hyönteisravinnon ravitsemuksellisia ja ekologisia etuja.
Opinnäytetyö on toteutettu maalis-marraskuun 2018 välisenä aikana.
Työn teoreettisen osuuden ensimmäisessä luvussa käydään läpi markkinoinnin periaatteet ja kilpailukeinot. Teoreettisen osuuden toinen luku käsittelee hyönteisravintoa, sen ravitsemuksellisia ja ekologisia ominaisuuksia, toimialanäkökulmaa sekä lainsäädäntöä Suomessa.
Työn empiirinen osuus kartoittaa hyönteisravinnon markkinointia Suomessa. Aihetta käsitellään ajankohtaisten ravintotrendien ja hyönteisravinnon markkinoinnin haasteiden kautta. Lisäksi kartoitetaan alan toimijoita Suomessa ja analysoidaan case-esimerkkinä Fazer Sirkkaleivän markkinointia. Työn tuotoksena ja yhteenvetona muiden osioiden tiedoista on koottu lista markkinoinnillisista toimenpiteistä ja asioista, joita suomalaisten yritysten olisi hyödyllistä huomioida suunnitellessaan hyönteisravinnon markkinointia.
Pohdintaosuudessa tehdään johtopäätökset empiirisessä osuudessa selvitetyistä hyönteisravinnon markkinoinnin tähänastisista toimista sekä esitellään kehitysehdotuksia siitä, miten suomalaisten hyönteisalan toimijoiden kannattaa jatkossa toimia hyönteisravinnon markkinoinnin suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että yritykset ovat lähteneet mukaan Suomen hyönteisalalle varsin maltillisesti ja riskittömästi, johtuen osittain myös Suomen vielä pienimuotoisen hyönteistoiminnan aiheuttamista haasteista. Suurin pääpaino markkinoinnin kilpailukeinoista on tutkimuksen tulosten mukaan ollut tuotteilla ja markkinointiviestinnällä. Markkinointiviestinnän osalta yritykset ovat toimineet järkevästi hyödyntäessään hyönteisravinnon ravitsemuksellisia ja ekologisia etuja.
Opinnäytetyö on toteutettu maalis-marraskuun 2018 välisenä aikana.