Sairaanhoitajaopiskelijan ammatti-identiteetin kehittyminen
Tinkanen, Linda (2018)
Tinkanen, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019328
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijan ammatti-identiteetin kehittymistä koulutuksen aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä ammatti-identiteetin kehittymiseen koulutuksen aikana. Tavoitteena on, että tuloksia voisi hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Laurea-ammattikorkeakoulun tarjoamista tietokannoista (Medic, Finna, Arto ja TamPub). Aineistoksi valikoitui kahdeksan vuosina 2008-2018 julkaistua suomenkielistä tutkimusartikkelia. Aineiston analyysissä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ammatti-identiteettiä edistäviksi tekijöiksi koettiin myönteiset kokemukset opiskeluaikana, vastuun saaminen, opiskelijan saamat roolimallit, opiskelijan saama ohjaus ja palaute, hyvä opiskelijan ja ohjaajan välinen suhde, työyhteisön jäseneksi pääseminen sekä reflektio. Ammatti-identiteetin kehitystä estäviksi tekijöiksi osoittautuivat ohjauksen puute, opiskelijan puuttuva mielenkiinto opiskeltavaa alaa kohtaan, ikävät kokemukset ja kommentit, huono ilmapiiri harjoittelupaikalla, jatkuva negatiivinen palaute sekä opiskelijan kokema riittämättömyyden tunne.
Tuloksista kävi ilmi, että erityisesti harjoittelun aikaiset kokemukset olivat voimakkaasti yhteydessä opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymiseen. Laureassa käytössä olevan LbD –toimintamallin yhteyttä ammatti-identiteetin kehitykseen ei oltu suoraan pohdittu valikoidussa aineistossa, mutta työelämälähtöisyys, johon LbD –malli perustuu korostui saaduissa tuloksissa.
Opinnäytetyön tulokset voisivat olla hyödynnettävissä opiskelijaohjauksen kehittämisessä harjoittelupaikoilla. Erityisesti harjoitteluohjaajien riittävään perehdytykseen kannattaa panostaa. Ohjaajien ja opettajien tulisi olla tietoisia opiskelijan ammatillisen kasvun prosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä, jotta sitä voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Ohjaajalla on suuri merkitys uusien, mielenkiintoisten oppimistilanteiden järjestämisessä ja onnistumisen kokemusten tuottamisessa opiskelijalle.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kerättiin Laurea-ammattikorkeakoulun tarjoamista tietokannoista (Medic, Finna, Arto ja TamPub). Aineistoksi valikoitui kahdeksan vuosina 2008-2018 julkaistua suomenkielistä tutkimusartikkelia. Aineiston analyysissä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ammatti-identiteettiä edistäviksi tekijöiksi koettiin myönteiset kokemukset opiskeluaikana, vastuun saaminen, opiskelijan saamat roolimallit, opiskelijan saama ohjaus ja palaute, hyvä opiskelijan ja ohjaajan välinen suhde, työyhteisön jäseneksi pääseminen sekä reflektio. Ammatti-identiteetin kehitystä estäviksi tekijöiksi osoittautuivat ohjauksen puute, opiskelijan puuttuva mielenkiinto opiskeltavaa alaa kohtaan, ikävät kokemukset ja kommentit, huono ilmapiiri harjoittelupaikalla, jatkuva negatiivinen palaute sekä opiskelijan kokema riittämättömyyden tunne.
Tuloksista kävi ilmi, että erityisesti harjoittelun aikaiset kokemukset olivat voimakkaasti yhteydessä opiskelijan ammatti-identiteetin kehittymiseen. Laureassa käytössä olevan LbD –toimintamallin yhteyttä ammatti-identiteetin kehitykseen ei oltu suoraan pohdittu valikoidussa aineistossa, mutta työelämälähtöisyys, johon LbD –malli perustuu korostui saaduissa tuloksissa.
Opinnäytetyön tulokset voisivat olla hyödynnettävissä opiskelijaohjauksen kehittämisessä harjoittelupaikoilla. Erityisesti harjoitteluohjaajien riittävään perehdytykseen kannattaa panostaa. Ohjaajien ja opettajien tulisi olla tietoisia opiskelijan ammatillisen kasvun prosessista ja siihen vaikuttavista tekijöistä, jotta sitä voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. Ohjaajalla on suuri merkitys uusien, mielenkiintoisten oppimistilanteiden järjestämisessä ja onnistumisen kokemusten tuottamisessa opiskelijalle.