Varhaiskasvattajan rooli lapsen omaehtoisen leikin ohjaajana
Hukkanen, Hanna; Keskinen, Aliisa (2018)
Hukkanen, Hanna
Keskinen, Aliisa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019326
Tiivistelmä
Tutkimustyön aiheena oli tutkia varhaiskasvattajan roolia lapsen omaehtoisen leikin ohjaajana. Työn aihe muotoutui yhteisen keskustelun kautta päiväkodin johtajan kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää lasten omaehtoisen leikin toteutumista tutkimuspäiväkodissa sekä varhaiskasvattajan roolia siinä. Tarkoituksena oli tehdä näkyväksi sitä, kuinka varhaiskasvattaja voisi paremmin tukea lasten omaehtoista leikkiä varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi tutkimuspäiväkodissa tutkittiin, millaisia toimintaympäristöjä lapsilla jo on ja kuinka niitä voisi kehittää siten, että kyseinen ympäristö tukisi paremmin lasten omaehtoista leikkiä.
Teoriaosuus koostuu varhaiskasvattajan roolista, varhaiskasvattajien ja lasten vuorovaikutuksesta, leikin teoriasta, lasten kehitysvaiheista leikissä 3-5-vuotiaiden osalta sekä lasten toimintaympäristöistä. Teoriaosuudet valikoituivat tarkasti sen mukaan, että ne liittyisivät täysin tutkimustyön aiheeseen.
Tämä kvalitatiivinen tutkimustyö tehtiin Varsinais-Suomalaiseen päiväkotiin. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin paperista kyselylomaketta, johon päiväkodin varhaiskasvattajat saivat vastata kolmesta eri päiväkodin ryhmästä. Kyselylomakkeen avulla kartoitettiin varhaiskasvattajien roolia lasten omaehtoisen leikin ohjaajina. Lisäksi toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin päiväkodin valikoiduille 3-5 -vuotiaille lapsille tehtävää piirustushaastattelua, jonka avulla selvitettiin lasten suosikkileikkejä, -leluja ja -leikkipaikkoja päiväkodissa. Tiedonkeruu suoritettiin keväällä 2018, jonka jälkeen aloitettiin tutkimusmateriaalin jäsentäminen valmiiksi tuloksiksi.
Tutkimustuloksiksi selvisi, että tutkimuspäiväkodin varhaiskasvattajat arvostavat lasten omaehtoista leikkiä ja sille annetaan aikaa. Se ei kuitenkaan välttämättä näy kaikissa päivän toiminnoissa, esimerkiksi leikkeihin osallistumisessa niitä rikastavana osapuolena tai päiväjärjestyksen muuttamisessa. Varhaiskasvattajan rooleiksi tulosten pohjalta paljastuivat seuraavat: ristiriitatilanteiden ratkoja, havainnoija, leikin ohjaaja, lasten kuuntelija sekä leikin mahdollistaja. Toimintaympäristöjä päiväkodissa muokataan yhdessä lasten kanssa silloin tällöin ja leikkinurkkauksia lapsille on riittävästi. Toimintaympäristöjen vaihteluun ja suunnitteluun kuitenkin tarvittaisiin ryhmille yhtenäisemmät ohjeet ja myös lapset voisivat osallistua niiden rakentamiseen enemmän.
Teoriaosuus koostuu varhaiskasvattajan roolista, varhaiskasvattajien ja lasten vuorovaikutuksesta, leikin teoriasta, lasten kehitysvaiheista leikissä 3-5-vuotiaiden osalta sekä lasten toimintaympäristöistä. Teoriaosuudet valikoituivat tarkasti sen mukaan, että ne liittyisivät täysin tutkimustyön aiheeseen.
Tämä kvalitatiivinen tutkimustyö tehtiin Varsinais-Suomalaiseen päiväkotiin. Ensisijaisena tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin paperista kyselylomaketta, johon päiväkodin varhaiskasvattajat saivat vastata kolmesta eri päiväkodin ryhmästä. Kyselylomakkeen avulla kartoitettiin varhaiskasvattajien roolia lasten omaehtoisen leikin ohjaajina. Lisäksi toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin päiväkodin valikoiduille 3-5 -vuotiaille lapsille tehtävää piirustushaastattelua, jonka avulla selvitettiin lasten suosikkileikkejä, -leluja ja -leikkipaikkoja päiväkodissa. Tiedonkeruu suoritettiin keväällä 2018, jonka jälkeen aloitettiin tutkimusmateriaalin jäsentäminen valmiiksi tuloksiksi.
Tutkimustuloksiksi selvisi, että tutkimuspäiväkodin varhaiskasvattajat arvostavat lasten omaehtoista leikkiä ja sille annetaan aikaa. Se ei kuitenkaan välttämättä näy kaikissa päivän toiminnoissa, esimerkiksi leikkeihin osallistumisessa niitä rikastavana osapuolena tai päiväjärjestyksen muuttamisessa. Varhaiskasvattajan rooleiksi tulosten pohjalta paljastuivat seuraavat: ristiriitatilanteiden ratkoja, havainnoija, leikin ohjaaja, lasten kuuntelija sekä leikin mahdollistaja. Toimintaympäristöjä päiväkodissa muokataan yhdessä lasten kanssa silloin tällöin ja leikkinurkkauksia lapsille on riittävästi. Toimintaympäristöjen vaihteluun ja suunnitteluun kuitenkin tarvittaisiin ryhmille yhtenäisemmät ohjeet ja myös lapset voisivat osallistua niiden rakentamiseen enemmän.