Myynnin johtaminen Edukai Oy:ssä
Suoranta, Tiina (2018)
Suoranta, Tiina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen on Edukai Oy:n myyntiprosessi ja kuinka myynnin johtamista yrityksessä voidaan kehittää. Miten Lean-ajattelu soveltuu myynnin johtamiseen ja kuinka sitä voidaan myynnin johtamisessa hyödyntää? Myynnin johtamiseen liittyen on syytä tarkastella myös yritykselle muita myyntiin keskeisesti vaikuttavia asioita. Tutkimusmenetelmäksi tähän työhön valittiin laadullinen tutkimus ja tutkimusstrategiaksi tapaustutkimus.
Tavoitteen saavuttamiseksi vastauksia haettiin tutkimuskysymyksiin; Kuinka myynnin johtamista Edukai Oy:ssä voidaan kehittää? Tämän lisäksi selvitettiin myös, kuinka myynnin johtamista nykyään Edukai Oy:ssä tehdään ja kuinka Lean-filosofia sopii myynnin johtamiseen Edukai Oy:ssä?
Teoriaosuudessa tarkastellaan myyntiä, myynnin johtamista sekä Lean-filosofiaa. Tarkoituksena on määritellä myynnin johtamisessa käytettäviä mittareita, tavoitteita ja vastuita. Myynnin ja myynnin johtamisen selkiyttäminen osana yrityksen prosesseja tukee myös muun toiminnan kehittymistä.
Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemat ja kysymykset suunniteltiin teoriaan pohjautuen. Aluksi haastateltiin yrityksen hallituksen jäseniä, jonka jälkeen haastatteluvuorossa olivat yrityksen myyntityötätekevät henkilöt.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella on nähtävissä, että yrityksen myynnissä ja myynnin johtamisessa on lukuisia kehittämiskohteita. Tuloksissa esille nousivat esimerkiksi yhteistyön parantaminen Kainuun ammattiopiston kanssa, koulutusten myynnin tarkempi suunnittelu, uusasiakashankinta sekä yrityksen tunnettuuden lisääminen sekä Lean-filosofian käyttöönotto. Osa kehittämiskohteista on sellaisia, että niiden toteuttaminen voidaan aloittaa välittömästi ja osa vaatii perusteellisemman perehtymisen asiaan.
Tavoitteen saavuttamiseksi vastauksia haettiin tutkimuskysymyksiin; Kuinka myynnin johtamista Edukai Oy:ssä voidaan kehittää? Tämän lisäksi selvitettiin myös, kuinka myynnin johtamista nykyään Edukai Oy:ssä tehdään ja kuinka Lean-filosofia sopii myynnin johtamiseen Edukai Oy:ssä?
Teoriaosuudessa tarkastellaan myyntiä, myynnin johtamista sekä Lean-filosofiaa. Tarkoituksena on määritellä myynnin johtamisessa käytettäviä mittareita, tavoitteita ja vastuita. Myynnin ja myynnin johtamisen selkiyttäminen osana yrityksen prosesseja tukee myös muun toiminnan kehittymistä.
Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla. Haastattelun teemat ja kysymykset suunniteltiin teoriaan pohjautuen. Aluksi haastateltiin yrityksen hallituksen jäseniä, jonka jälkeen haastatteluvuorossa olivat yrityksen myyntityötätekevät henkilöt.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella on nähtävissä, että yrityksen myynnissä ja myynnin johtamisessa on lukuisia kehittämiskohteita. Tuloksissa esille nousivat esimerkiksi yhteistyön parantaminen Kainuun ammattiopiston kanssa, koulutusten myynnin tarkempi suunnittelu, uusasiakashankinta sekä yrityksen tunnettuuden lisääminen sekä Lean-filosofian käyttöönotto. Osa kehittämiskohteista on sellaisia, että niiden toteuttaminen voidaan aloittaa välittömästi ja osa vaatii perusteellisemman perehtymisen asiaan.