Samarbete mellan idrottslag och sponsorer : Case Vasa IFK:s herrlag
Björk, Tony (2018)
Björk, Tony
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019300
Tiivistelmä
Urheilusponsoroinnista ja myös muista sponsorointimuodoista on tullut tärkeä osa yritysten markkinointityötä. Suomessa sponsorointi kasvaa koko ajan ja urheiluseurat etsivät jatkuvasti uusia sponsoreita. Vaikka sponsorointi kasvaa, kaikkien urheiluseurojen ei ole helppoa löytää sponsoreita ja kilpailu on kovaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Vasa IFK:n miestenjoukkueen yhteistyötä sponsoreidensa kanssa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla sponsoreita ja seuran puheenjohtajaa. Tulokset antavat Vasa IFK:n miestenjoukkueelle paremman kuvan yhteistyöstä sponsoreiden kanssa sekä keinon esitellä mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sponsorointia ja urheilusponsorointia. Teoreettinen osa käsittelee myös suhdemarkkinointia, benchmarking-toimintaa, sosiaalista mediaa ja yritysten yhteiskuntavastuuta. Empiirinen osa koostuu kolmesta kvalitatiivisesta haastattelusta, joissa on haastateltu Vasa IFK:n miestenjoukkueen sponsoreita. On haastateltu myös ruotsalaista urheiluseuraa, jolla on jalkapallon miestenjoukkue. Tavoitteena oli tutkia, tekevätkö he asiat toisin tai onko heillä muita ajatuksia sponsoroinnista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sponsorit ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä yhteistyöhön Vasa IFK:n miestenjoukkueen kanssa. Tulokset osoittavat myös, että parantamisen varaa on, ja pienillä muutoksilla voitaisiin saada aikaan parannuksia, jotka puolestaan voisivat johtaa uusiin sponsorointiyhteistyösopimuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Vasa IFK:n miestenjoukkueen yhteistyötä sponsoreidensa kanssa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla sponsoreita ja seuran puheenjohtajaa. Tulokset antavat Vasa IFK:n miestenjoukkueelle paremman kuvan yhteistyöstä sponsoreiden kanssa sekä keinon esitellä mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sponsorointia ja urheilusponsorointia. Teoreettinen osa käsittelee myös suhdemarkkinointia, benchmarking-toimintaa, sosiaalista mediaa ja yritysten yhteiskuntavastuuta. Empiirinen osa koostuu kolmesta kvalitatiivisesta haastattelusta, joissa on haastateltu Vasa IFK:n miestenjoukkueen sponsoreita. On haastateltu myös ruotsalaista urheiluseuraa, jolla on jalkapallon miestenjoukkue. Tavoitteena oli tutkia, tekevätkö he asiat toisin tai onko heillä muita ajatuksia sponsoroinnista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sponsorit ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä yhteistyöhön Vasa IFK:n miestenjoukkueen kanssa. Tulokset osoittavat myös, että parantamisen varaa on, ja pienillä muutoksilla voitaisiin saada aikaan parannuksia, jotka puolestaan voisivat johtaa uusiin sponsorointiyhteistyösopimuksiin.