Vaihtoehtoiset markkinointikeinot - Tampereen elokuvajuhlat
Mesimäki, Hannele (2018)
Mesimäki, Hannele
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019276
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuonna 2015 tehdyn asiakaskyselyn pohjalta Tampereen elokuvajuhlien elämyksellisyyttä. Asiakaskyselyssä tuli ilmi, että festivaalin kaupunkinäkyvyys oli heikkoa. Tältä pohjalta vuonna 2016 päätettiin lähteä innovoimaan vaihtoehtoisia markkinointikeinoja perinteisten lisäksi.
Apuna kartoituksessa käytettiin matkailuun kehitettyä elämyskolmiota. Tutkia tätä kautta festivaalin elämyksellisiä elementtejä sekä saada tätä kautta tietoa voisiko elämyksellisyyden puolella olla jotain kehitettävää.
Kehittämisen avuksi kokeiltiin myös innovaatiotoimintaa, jota käytetään uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämisen apuna. Tällaista ei ole ennen festivaalilla kokeiltu. Lähtökohdaksi valittiin sissimarkkinointi, joka sisältää paljon vaihtoehtoisia markkinoinnin keinoja.
Innovaatiotoiminnasta valittiin soveltuvia ideoita jatkojalostettavaksi festivaalin käyttöön jo vuonna 2016.
Samalla haluttiin haastatella Euroopassa olevaa saman kokoluokan olevaa lyhytelokuvafestiaalia nähdäksemme millaisia markkinointikeinoja heillä on käytössään ja sitä kautta saada vahvistusta
sissimarkkinoinnin tarpeellisuudesta myös jatkossa tukemassa perinteisiä markkinoinnin välineitä.
Työskentelin Tampereen elokuvajuhlilla markkinointikoordinaattorina vuosina 2016-18. Toimin myös festivaalilla tarkkailijan osassa ja havainnot perustuvat omiin henkilökohtaisiin huomioihin.
Vuonna 2015 tehty asiakaskysely on tuottamani.
Apuna kartoituksessa käytettiin matkailuun kehitettyä elämyskolmiota. Tutkia tätä kautta festivaalin elämyksellisiä elementtejä sekä saada tätä kautta tietoa voisiko elämyksellisyyden puolella olla jotain kehitettävää.
Kehittämisen avuksi kokeiltiin myös innovaatiotoimintaa, jota käytetään uusien tuotteiden tai palveluiden kehittämisen apuna. Tällaista ei ole ennen festivaalilla kokeiltu. Lähtökohdaksi valittiin sissimarkkinointi, joka sisältää paljon vaihtoehtoisia markkinoinnin keinoja.
Innovaatiotoiminnasta valittiin soveltuvia ideoita jatkojalostettavaksi festivaalin käyttöön jo vuonna 2016.
Samalla haluttiin haastatella Euroopassa olevaa saman kokoluokan olevaa lyhytelokuvafestiaalia nähdäksemme millaisia markkinointikeinoja heillä on käytössään ja sitä kautta saada vahvistusta
sissimarkkinoinnin tarpeellisuudesta myös jatkossa tukemassa perinteisiä markkinoinnin välineitä.
Työskentelin Tampereen elokuvajuhlilla markkinointikoordinaattorina vuosina 2016-18. Toimin myös festivaalilla tarkkailijan osassa ja havainnot perustuvat omiin henkilökohtaisiin huomioihin.
Vuonna 2015 tehty asiakaskysely on tuottamani.