Kuuron osallistaminen urheilujoukkueeseen - valmentajan näkökulma
Leinonen, Elisa (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Leinonen, Elisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019244
Tiivistelmä
Useat eri lait turvaavat kuuron urheilijan tasa-arvoisen mahdollisuuden harrastaa ja osallistua ur-heilujoukkueeseen. Koulutus luo edellytyksen valmentajan osaamisen kehittymiselle. Valmentaja tarvitsee valmennusosaamista urheilijoiden yksilöllisten tavoitteiden, vastuiden ja pelitoteutuksen suunnittelussa, mutta ennen kaikkea yhtenäisen joukkuetoiminnan kehittämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää valmentajan osaamista kuuron urheilijan osallistamisessa urheilujoukku-eeseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, mitä asioita valmentajan on otettava huomioon kuuron urheilijan osallistuessa urheilujoukkueeseen. Kehittämistehtävät olivat 1. Mitä valmentajan on otettava huomioon, kun kuuro urheilija osallistuu urheilujoukkueeseen? 2. Miten valmentaja voi omalla toiminnallaan osallistaa kuuron urheilujoukkueeseen? 3. Minkälainen on opas, jonka avulla valmentaja voi osallistaa kuuron urheilujoukkueeseen?
Kehittämistehtäviin 1 ja 2 saatiin vastaukset tietoperustasta, jonka jälkeen kehittämistehtävään 3 haettiin tietoperustan lisäksi sisältöä valmentajilta. Oppaan kokonaissuunnittelun tueksi valittiin palvelumuotoilu, jonka avulla saatiin esille asiakaslähtöinen näkökulma. Koska kuuron osallista-minen urheilujoukkueeseen on laaja palvelupolkukokonaisuus, valittiin aiheen rajauksen mukai-sesti palvelupolusta yksi palvelutuokio. Palvelutuokio tarkoitti opinnäytetyössä valmentajan ja kuuron urheilijan kohtaamista. Asiakasymmärrys muodostui tietoperustasta ja valmentajien (n=3; N=10) vastauksista. Sähköposti lähetettiin kymmenelle eri urheiluseuralle tai -joukkueelle, joiden kautta tavoitettiin kolme valmentajaa. Vastaajat kokivat ryhmäytymisen tärkeyden, ennakkoluulot-tomuuden, urheiluharjoitusten demonstroimisen sekä avoimen ja kannustavan ilmapiirin luomisen merkittäviksi asioiksi kuuron urheilijan osallistamisessa urheilujoukkueeseen.
Valmentajien vastausten ja tietoperustan tulkinnan avulla palvelupolku sisältöineen konseptoitiin, jonka avulla konkretisoitiin asiakasymmärryksestä nousevat asiat. Oppaan teemoiksi nousivat valmentajan osaaminen (tieto, taito, asenne, kyvykkyys), valmentajan tietoperustan merkitys ja urheilujoukkueen yhteenkuuluvuus. Konseptoitu palvelutuokio eli oppaan sisältö toteutuksineen prototypoitiin eli testattiin toimeksiantajalla ja kahdella valmentajalla. He arvioivat oppaan sisäl-töä osaamisen kehittymisen kannalta sekä oppaan rakennetta ja käytettävyyttä. Opasta kuvattiin käytännönläheiseksi, sen rakennetta selkeäksi ja sisältöä monipuoliseksi. Opas viimeisteltiin pro-totypoinnin tuloksena saatujen arviointien perusteella. Opas soveltuu eri urheilulajien valmentajille heidän osaamisen kehittämisen tueksi, kun he valmentavat kuuroja urheilijoita.
Kehittämistehtäviin 1 ja 2 saatiin vastaukset tietoperustasta, jonka jälkeen kehittämistehtävään 3 haettiin tietoperustan lisäksi sisältöä valmentajilta. Oppaan kokonaissuunnittelun tueksi valittiin palvelumuotoilu, jonka avulla saatiin esille asiakaslähtöinen näkökulma. Koska kuuron osallista-minen urheilujoukkueeseen on laaja palvelupolkukokonaisuus, valittiin aiheen rajauksen mukai-sesti palvelupolusta yksi palvelutuokio. Palvelutuokio tarkoitti opinnäytetyössä valmentajan ja kuuron urheilijan kohtaamista. Asiakasymmärrys muodostui tietoperustasta ja valmentajien (n=3; N=10) vastauksista. Sähköposti lähetettiin kymmenelle eri urheiluseuralle tai -joukkueelle, joiden kautta tavoitettiin kolme valmentajaa. Vastaajat kokivat ryhmäytymisen tärkeyden, ennakkoluulot-tomuuden, urheiluharjoitusten demonstroimisen sekä avoimen ja kannustavan ilmapiirin luomisen merkittäviksi asioiksi kuuron urheilijan osallistamisessa urheilujoukkueeseen.
Valmentajien vastausten ja tietoperustan tulkinnan avulla palvelupolku sisältöineen konseptoitiin, jonka avulla konkretisoitiin asiakasymmärryksestä nousevat asiat. Oppaan teemoiksi nousivat valmentajan osaaminen (tieto, taito, asenne, kyvykkyys), valmentajan tietoperustan merkitys ja urheilujoukkueen yhteenkuuluvuus. Konseptoitu palvelutuokio eli oppaan sisältö toteutuksineen prototypoitiin eli testattiin toimeksiantajalla ja kahdella valmentajalla. He arvioivat oppaan sisäl-töä osaamisen kehittymisen kannalta sekä oppaan rakennetta ja käytettävyyttä. Opasta kuvattiin käytännönläheiseksi, sen rakennetta selkeäksi ja sisältöä monipuoliseksi. Opas viimeisteltiin pro-totypoinnin tuloksena saatujen arviointien perusteella. Opas soveltuu eri urheilulajien valmentajille heidän osaamisen kehittämisen tueksi, kun he valmentavat kuuroja urheilijoita.