Kanadan imago matkailumaana
Hämäläinen, Laura (2018)
Hämäläinen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019232
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millainen imago Kanadalla on suomalaisten matkailijoiden silmissä. Tavoitteena on tutkia, millaisia ennakko-odotuksia suomalaisilla matkailijoilla on Kanadasta ja mikä heitä kiinnostaisi siellä eniten.
Kanada ei lukeudu suomalaisten suosituimpiin matkakohteisiin, vaikka maalla olisi matkailijoille paljon tarjottavaa. Kanadasta löytyy suuria kaupunkeja, kuten Toronto, Vancouver ja Montreal, joissa voi tutustua niin kanadalaisten urbaaniin elämänmenoon, taiteeseen, kuin ruoka- ja juomakulttuuriinkin. Kanadan upea luonto Kalliovuorineen, metsineen ja kansallispuistoineen sen sijaan tarjoaa mitä erilaisimpia aktiviteetteja luontoelämyksistä ja seikkailuista pitävälle matkailijalle.
Opinnäytetyössä käsitellään imagon, mielikuvien, maineen ja brändin määritelmiä ja samalla perehdytään siihen, millaisia mielikuvia Kanadan matkailusivusto pyrkii herättämään. Tämän perusteella toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus ja luotiin Webropol-kysely, jolla kartoitettiin suomalaisen matkailijan mielikuvia ja vastaavatko ne sitä, millaisena Kanada haluaisi tulla nähdyksi.
Kyselyyn vastasi 172 henkilöä, joista 32% oli vieraillut aiemmin Kanadassa. Tuloksista kävi ilmi suomalaisten myönteinen mielikuva Kanadasta kuin myös sen asukkaista. Maata pidetään turvallisena, kiinnostavana ja monipuolisena kohteena, jonka ylivoimaisesti suurin vetovoimatekijä on luonto. Kiinnostavinta Kanadassa tulosten perusteella olivat luontoelämykset, kaupungit, joista erityisesti Toronto ja Vancouver, sekä seikkailuaktiviteetit. Tulosten perusteella on selvää, että Kanada kiinnostaa suomalaista matkailijaa, mutta sinne matkustamista tulisi motivoida enemmän.
Kanada ei lukeudu suomalaisten suosituimpiin matkakohteisiin, vaikka maalla olisi matkailijoille paljon tarjottavaa. Kanadasta löytyy suuria kaupunkeja, kuten Toronto, Vancouver ja Montreal, joissa voi tutustua niin kanadalaisten urbaaniin elämänmenoon, taiteeseen, kuin ruoka- ja juomakulttuuriinkin. Kanadan upea luonto Kalliovuorineen, metsineen ja kansallispuistoineen sen sijaan tarjoaa mitä erilaisimpia aktiviteetteja luontoelämyksistä ja seikkailuista pitävälle matkailijalle.
Opinnäytetyössä käsitellään imagon, mielikuvien, maineen ja brändin määritelmiä ja samalla perehdytään siihen, millaisia mielikuvia Kanadan matkailusivusto pyrkii herättämään. Tämän perusteella toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus ja luotiin Webropol-kysely, jolla kartoitettiin suomalaisen matkailijan mielikuvia ja vastaavatko ne sitä, millaisena Kanada haluaisi tulla nähdyksi.
Kyselyyn vastasi 172 henkilöä, joista 32% oli vieraillut aiemmin Kanadassa. Tuloksista kävi ilmi suomalaisten myönteinen mielikuva Kanadasta kuin myös sen asukkaista. Maata pidetään turvallisena, kiinnostavana ja monipuolisena kohteena, jonka ylivoimaisesti suurin vetovoimatekijä on luonto. Kiinnostavinta Kanadassa tulosten perusteella olivat luontoelämykset, kaupungit, joista erityisesti Toronto ja Vancouver, sekä seikkailuaktiviteetit. Tulosten perusteella on selvää, että Kanada kiinnostaa suomalaista matkailijaa, mutta sinne matkustamista tulisi motivoida enemmän.