Luokkahuoneesta Etiopiaan : Opetuskäytössä hyödynnettävän VR-sovelluksen kehittämisprosessi visuaalisen suunnittelijan näkökulmasta
Metsälampi, Johannes (2018)
Metsälampi, Johannes
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on opetuskäytössä hyödynnettävän VR-sovelluksen kehittämisprosessi visuaalisen suunnittelijan näkökulmasta. Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka tavoittelee käytännön toiminnan ohjeistamista suunnittelijoille, jotka tekevät tai ovat kiinnostuneita tekemään VR-sisältöä opetuskäyttöön.
Opinnäytetyössä käydään läpi Awra Amba VR Experience -sovelluksen kehittämistä ja myöhemmin käyttöä tutkimuksessa virtuaalitodellisuuden potentiaalisista vaikutuksista luki-häiriöisen oppilaan ääneen lukemiseen. Opinnäytetyössä myös avataan virtuaalitodellisuuteen ja sen käsitteisiin liittyvää viitekehystä opetuksen ja visuaalisen suunnittelun asiayh-teyksissä.
Awra Amba VR Experience -sovellus kehitettiin keväällä 2016, ja tutkimus toteutettiin keväällä 2017. Tässä työssä esitellään sekä sovelluksen kehitysprosessia että tutkimusta ja sen tuloksia.
Tutkimuksen tuloksissa suurin osa oppilaista tunsi virtuaalitodellisuudessa ääneen lukemisen olevan helpompaa kuin paperilta. Näin pienellä otoskoolla ja tuntemattomien muuttujien määrällä tämän voi kuitenkin vain todeta vaativan lisätutkimusta.
Opinnäytetyössä käydään läpi Awra Amba VR Experience -sovelluksen kehittämistä ja myöhemmin käyttöä tutkimuksessa virtuaalitodellisuuden potentiaalisista vaikutuksista luki-häiriöisen oppilaan ääneen lukemiseen. Opinnäytetyössä myös avataan virtuaalitodellisuuteen ja sen käsitteisiin liittyvää viitekehystä opetuksen ja visuaalisen suunnittelun asiayh-teyksissä.
Awra Amba VR Experience -sovellus kehitettiin keväällä 2016, ja tutkimus toteutettiin keväällä 2017. Tässä työssä esitellään sekä sovelluksen kehitysprosessia että tutkimusta ja sen tuloksia.
Tutkimuksen tuloksissa suurin osa oppilaista tunsi virtuaalitodellisuudessa ääneen lukemisen olevan helpompaa kuin paperilta. Näin pienellä otoskoolla ja tuntemattomien muuttujien määrällä tämän voi kuitenkin vain todeta vaativan lisätutkimusta.