Valotaiteen suunnittelutyökalu virtuaalitodellisuudessa pelimoottorilla toteutettuna
Timonen, Emma (2018)
Timonen, Emma
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019180
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä esitellään virtuaalitodellisuuteen kohdistuvaan sovellukseen sisällytetty työkalu, joka luotiin taiteellista valaistuksensuunnittelua varten. Opinnäytetyön tietoperusta käy lävitse työkalun tekoon käytettyjä välineitä, kuten Unreal Engine 4 -pelimoottoria ja visuaalisen grafiikkaan liittyviä ominaisuuksia. Lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan nykyaikaisesta virtuaalitodellisuudesta kuin sen historiastakin ja käsitellään valaistusta taiteen muotona esimerkein.
Työkalun toteutuksen tärkeimmät toiminnallisuudet esitellään. Niiden valmistaminen pelimoottorissa ja ohjelmakoodissa käsitellään erikseen ja lopputuloksia virtuaalitodellisuus-sovelluksessa näytetään lisäksi kuvakaappauksin.
Opinnäytetyössä pohditaan lopputulosta ja siitä heränneitä ajatuksia tuotoksen tekemisestä, sekä teon aikana läpikäydyistä haasteista. Valmista työtä verrataan alussa asetettuihin tavoitteisiin. Pohdintaosiossa katsastetaan työn myötä tapahtunutta ammatillista oppimista ja käydään lävitse kehitysideoita.
Työkalun toteutuksen tärkeimmät toiminnallisuudet esitellään. Niiden valmistaminen pelimoottorissa ja ohjelmakoodissa käsitellään erikseen ja lopputuloksia virtuaalitodellisuus-sovelluksessa näytetään lisäksi kuvakaappauksin.
Opinnäytetyössä pohditaan lopputulosta ja siitä heränneitä ajatuksia tuotoksen tekemisestä, sekä teon aikana läpikäydyistä haasteista. Valmista työtä verrataan alussa asetettuihin tavoitteisiin. Pohdintaosiossa katsastetaan työn myötä tapahtunutta ammatillista oppimista ja käydään lävitse kehitysideoita.