Fuusion vaikutus taloushallinnon prosesseihin yrityksessä X
Ala-Ojala, Emmi (2018)
Ala-Ojala, Emmi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten kahden osakeyhtiön sulautuminen vaikutti taloushallinnon prosesseihin yrityksessä X. Työssä selvitettiin, miten prosessien yhdistäminen suunniteltiin ja miten toteutus erosi suunnitelmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä ongelmia ajan kuluessa ilmeni sekä miten ja miksi suunnitelmat mahdollisesti muuttuivat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkittavana oli kahden kotimaisen yhtiön vuoden 2017 lopussa tapahtunut sulautuminen. Tutkimuksen aineisto saatiin haastattelemalla fuusion suunnittelussa ja toteutuksessa mukana ollutta henkilöä sekä tutkimalla suunnitteluun käytettyjä dokumentteja. Työn teoriassa käsiteltiin sulautumisen tarkoitus, tyypit ja vaiheet sekä taloushallinnon yleisimmät prosessit. Teoria pohjautuu aiheista laadittuun kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä aiheita koskeviin lakeihin.
Tuloksena huomattiin yrityksen kohdanneen odottamattomia vastoinkäymisiä prosessien yhdistämisessä. Suurin ongelma aiheutui vaikeudesta saada uusittu raportointijärjestelmä toimintaan. Lisäksi havaittiin eriäväisten prosessien aiheuttamia ketjureaktioita, joiden vuoksi muita tarpeellisia muutoksia ei saatu tehtyä. Vaikka muutokset oli suunniteltu perusteellisesti, yritys ei ollut täysin varautunut toteutuksen vaatimien resurssien ja ajan määrään. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan vaikuttaneet yrityksen liiketoimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkittavana oli kahden kotimaisen yhtiön vuoden 2017 lopussa tapahtunut sulautuminen. Tutkimuksen aineisto saatiin haastattelemalla fuusion suunnittelussa ja toteutuksessa mukana ollutta henkilöä sekä tutkimalla suunnitteluun käytettyjä dokumentteja. Työn teoriassa käsiteltiin sulautumisen tarkoitus, tyypit ja vaiheet sekä taloushallinnon yleisimmät prosessit. Teoria pohjautuu aiheista laadittuun kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä aiheita koskeviin lakeihin.
Tuloksena huomattiin yrityksen kohdanneen odottamattomia vastoinkäymisiä prosessien yhdistämisessä. Suurin ongelma aiheutui vaikeudesta saada uusittu raportointijärjestelmä toimintaan. Lisäksi havaittiin eriäväisten prosessien aiheuttamia ketjureaktioita, joiden vuoksi muita tarpeellisia muutoksia ei saatu tehtyä. Vaikka muutokset oli suunniteltu perusteellisesti, yritys ei ollut täysin varautunut toteutuksen vaatimien resurssien ja ajan määrään. Vastoinkäymiset eivät kuitenkaan vaikuttaneet yrityksen liiketoimintaan.