eLearning: Taloushallinnon tietojärjestelmäsovellukset -opintojakson kehittäminen
Katajisto, Taija (2018)
Katajisto, Taija
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919099
Tiivistelmä
Taloushallinnon ala kokee jatkuvaa muutosta ja kehitystä digitalisaation osalta. Yhtenä digitalisaatiota edistävänä tekijänä on toiminnanohjausjärjestelmät. Jotta niistä saadaan maksimaalinen hyöty, tulee järjestelmää osata käyttää tehokkaasti. Työelämässä käytettäviin toiminnanohjausjärjestelmiin tutustutaan jo opiskeluaikana. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on valmistaa Lemonsoft toiminnanohjausjärjestelmän käytön oppimista edistäviä eLearning-videoita. Valmista materiaalia hyödynnetään Vaasan ammattikorkeakoulun Taloushallinnon tietojärjestelmäsovellukset -opintojaksolla. Työn toimeksiantajana toimii Vaasan ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu digitaalisesta taloushallinnosta sekä eLearningista. Digitaalisen taloushallinnon luvussa keskitytään ostojen verkkolaskuprosessiin. Verkko-oppimiseen ja sen trendeihin perehdytään toisessa teorialuvussa. Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, eli tutkimus perustuu yhteen tapaukseen eikä se ole yleistettävissä. Teoria pohjautuu jo olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä sähköisiin materiaaleihin.
Lopputuotteena valmistui 35 tavoitteen mukaista eLearning -ohjevideota. Videot toteutettiin mikro-oppimisen tyylillä, eli videot ovat lyhyitä sekä niiden aihealue on rajattu. Videoiden pituudet ovat 0:50–5:52 minuuttia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu digitaalisesta taloushallinnosta sekä eLearningista. Digitaalisen taloushallinnon luvussa keskitytään ostojen verkkolaskuprosessiin. Verkko-oppimiseen ja sen trendeihin perehdytään toisessa teorialuvussa. Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, eli tutkimus perustuu yhteen tapaukseen eikä se ole yleistettävissä. Teoria pohjautuu jo olemassa olevaan kirjallisuuteen sekä sähköisiin materiaaleihin.
Lopputuotteena valmistui 35 tavoitteen mukaista eLearning -ohjevideota. Videot toteutettiin mikro-oppimisen tyylillä, eli videot ovat lyhyitä sekä niiden aihealue on rajattu. Videoiden pituudet ovat 0:50–5:52 minuuttia.