Seinäjoen pääkirjaston viestinnän seuranta ja kehittäminen
Tuominen, Mirka (2018)
Tuominen, Mirka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919061
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen pääkirjaston viestintää ja sen läpimenoa kirjas-ton asiakkaille. Tavoitteena oli kartoittaa kirjaston asiakkaiden tarpeita ja toiveita liittyen pääkirjaston viestintään sekä kehittää vastausten perusteella käytettäviä viestintämenetelmiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoen kaupunginkir-jasto.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kyselytutkimustyökalun avulla. Kyselylo-make oli asiakkaiden vastattavana aikana 3.8.2018 – 21.8.2018 ja vastauksia saa-tiin kerättyä yhteensä 100 kappaletta. Aineisto analysoitiin Webropol-analyysityöka-lun avulla, sekä saadut tulokset koottiin yhteen kuvioiksi ja taulukoiksi Excel-tauluk-kolaskentaohjelman avulla.
Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä kirjaston nykyiseen viestintään ja pitävät sitä hy-vänä lisänä kirjaston tarjoamien muiden palveluiden ohella. Kehitysehdotuksia nousi viestinnän monipuolistamisesta sekä kanavien tarjoamien lisäominaisuuksien käyttöönotosta. Kirjavinkkauksia sekä mainoksia tapahtumista ja uusista palveluista toivottaisiin enemmän ja lisäksi tietynlaista rentoutta ja arkipäiväisyyttä mukaan päi-vityksiin.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin verkkokyselynä Webropol-kyselytutkimustyökalun avulla. Kyselylo-make oli asiakkaiden vastattavana aikana 3.8.2018 – 21.8.2018 ja vastauksia saa-tiin kerättyä yhteensä 100 kappaletta. Aineisto analysoitiin Webropol-analyysityöka-lun avulla, sekä saadut tulokset koottiin yhteen kuvioiksi ja taulukoiksi Excel-tauluk-kolaskentaohjelman avulla.
Asiakkaat olivat melko tyytyväisiä kirjaston nykyiseen viestintään ja pitävät sitä hy-vänä lisänä kirjaston tarjoamien muiden palveluiden ohella. Kehitysehdotuksia nousi viestinnän monipuolistamisesta sekä kanavien tarjoamien lisäominaisuuksien käyttöönotosta. Kirjavinkkauksia sekä mainoksia tapahtumista ja uusista palveluista toivottaisiin enemmän ja lisäksi tietynlaista rentoutta ja arkipäiväisyyttä mukaan päi-vityksiin.