”Eihän sitä enää tartte, eikä jaksakaan revitellä. Kato pienestäkin on kiinni, että pysyy vähän niin kuin… vetreenä.” : Kotikuntoutuksen pilottijakso asiakkaiden kokemana
Koskinen, Kasperi; Pienimäki, Juho (2018)
Koskinen, Kasperi
Pienimäki, Juho
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919060
Tiivistelmä
Kotona tapahtuva kuntoutus on tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin tulossa osaksi terveydenhuollon palvelujärjestelmää. Säästöjä täytyy löytää ja sairaaloiden osastopaikkoja vähennetään. Tällöin kotihoidon ja kotikuntoutuksen rooli asiakaan hoitoprosessin osana kasvaa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn tilaajana on Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, terveyden ja sairaudenhoitopalveluiden kuntoutuspalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Sotkamon ja Kajaanin kotihoitojen kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia. Tavoitteena on arvioida ja kehittää Kainuun soten kotona tapahtuvan kuntoutuksen toteutumista pilottijakson pohjalta. Tutkimuskysymykset ovat: millaiseksi kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneet asiakkaat kokivat jakson, sekä kuinka kotikuntoutusta olisi mahdollisuus kehittää Kainuun sotessa.
Aineiston keruu on toteutettu teemahaastattelulla. Saadun aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, perustuen teemahaastattelurungon pääteemoihin. Tulokset ovat esitetty pääluokittain, jotka ovat asiakaslähtöisyys, turvallisuus ja sosiaaliset suhteet. Tulosten mukaan kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jakson antiin. Asiakaslähtöisyys oli toteutunut mm. hoidon suunnittelun osalta. Turvallisuuden tunne oli myös koettu korkeaksi. Sosiaalisten suhteiden huomioiminen nousi asiakkailta itseltään esille haastatteluiden aikana. Kehittämiskohteina tulevaisuuden kotikuntoutukseen voidaan pitää palveluiden yhteensovittamista sekä yhteisöllisten aktiviteettien käyttämistä kuntoutuksen tukena.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotikuntoutuksen kehittämisessä sekä sen vakiinnuttamisessa Kainuun soten normaaliksi toiminnaksi. Jatkotutkimuksena voidaan tehdä samankaltainen haastattelu tai kysely, kun kotikuntoutus on osa asiakkaan hoitoprosessin normaalia toimintaa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn tilaajana on Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, terveyden ja sairaudenhoitopalveluiden kuntoutuspalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Sotkamon ja Kajaanin kotihoitojen kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia. Tavoitteena on arvioida ja kehittää Kainuun soten kotona tapahtuvan kuntoutuksen toteutumista pilottijakson pohjalta. Tutkimuskysymykset ovat: millaiseksi kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneet asiakkaat kokivat jakson, sekä kuinka kotikuntoutusta olisi mahdollisuus kehittää Kainuun sotessa.
Aineiston keruu on toteutettu teemahaastattelulla. Saadun aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, perustuen teemahaastattelurungon pääteemoihin. Tulokset ovat esitetty pääluokittain, jotka ovat asiakaslähtöisyys, turvallisuus ja sosiaaliset suhteet. Tulosten mukaan kotikuntoutuksen pilottijaksolle osallistuneet olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä jakson antiin. Asiakaslähtöisyys oli toteutunut mm. hoidon suunnittelun osalta. Turvallisuuden tunne oli myös koettu korkeaksi. Sosiaalisten suhteiden huomioiminen nousi asiakkailta itseltään esille haastatteluiden aikana. Kehittämiskohteina tulevaisuuden kotikuntoutukseen voidaan pitää palveluiden yhteensovittamista sekä yhteisöllisten aktiviteettien käyttämistä kuntoutuksen tukena.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kotikuntoutuksen kehittämisessä sekä sen vakiinnuttamisessa Kainuun soten normaaliksi toiminnaksi. Jatkotutkimuksena voidaan tehdä samankaltainen haastattelu tai kysely, kun kotikuntoutus on osa asiakkaan hoitoprosessin normaalia toimintaa.