Työnjohdon laadun parantaminen urakoitsijan ja työntekijän näkökulmasta
Dahlbom, Martin; Dahlbom, Martin (2018)
Dahlbom, Martin
Dahlbom, Martin
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919049
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä on rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen (rakennusmestari AMK) - tutkintoon kuuluva opinnäytetyö. Opinnäytetyö on 10 opintopisteen laajuinen.
Rakennusala, kuten muutkin alat, elävät jatkuvassa muutoksessa. Rakennusmestarin koulutuksen tulee vastata mahdollisimman hyvin työn vaatimuksiin. Rakennusmestarin työ voidaan pääpiirteittäin jakaa kahteen osa-alueeseen: johtamistaitoihin ja rakennustekniseen osaamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat rakennusmestarin tärkeimmät ominaisuudet, miten koulutuksen avulla on pystytty vastaamaan muuttuneisiin olosuhteisiin työmaalla ja millaista osaamista rakennusmestarilla tulisi olla enemmän. Tutkimuksella saatiin näkökulmia työnjohdon laadun parantamiseksi urakoitsijoiden ja työntekijöiden näkökulmasta.
Viiden urakoitsijan ja työntekijän näkemyksiä kartoitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka äänitettiin. Haastatteluun yhdistettiin kirjallisesti kerätyt taustatiedot, haastateltavan näkemykset rakennusmestarin tärkeimmistä ominaisuuksista ja urakoitsijan tai työntekijän orientaatiosta toimia työmaalla yhteistyössä työnjohtajan kanssa. Tutkimus osoitti, että työnjohdon laadun kannalta kommunikaatio- ja vuorovaikutustaidot ovat avainasemassa. Organisointitaidot osoittautuivat myös tärkeäksi työn sujuvuuden kannalta. Tutkimuksessa ei havaittu muutoksia rakennusmestarin johtamismenetelmissä, mutta työmaalla merkittävimmiksi muutoksiksi nousivat työturvallisuuden tiukentuminen ja monikulttuurisuuden kasvu.
Tämä on rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen (rakennusmestari AMK) - tutkintoon kuuluva opinnäytetyö. Opinnäytetyö on 10 opintopisteen laajuinen.
Rakennusala, kuten muutkin alat, elävät jatkuvassa muutoksessa. Rakennusmestarin koulutuksen tulee vastata mahdollisimman hyvin työn vaatimuksiin. Rakennusmestarin työ voidaan pääpiirteittäin jakaa kahteen osa-alueeseen: johtamistaitoihin ja rakennustekniseen osaamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat rakennusmestarin tärkeimmät ominaisuudet, miten koulutuksen avulla on pystytty vastaamaan muuttuneisiin olosuhteisiin työmaalla ja millaista osaamista rakennusmestarilla tulisi olla enemmän. Tutkimuksella saatiin näkökulmia työnjohdon laadun parantamiseksi urakoitsijoiden ja työntekijöiden näkökulmasta.
Viiden urakoitsijan ja työntekijän näkemyksiä kartoitettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka äänitettiin. Haastatteluun yhdistettiin kirjallisesti kerätyt taustatiedot, haastateltavan näkemykset rakennusmestarin tärkeimmistä ominaisuuksista ja urakoitsijan tai työntekijän orientaatiosta toimia työmaalla yhteistyössä työnjohtajan kanssa. Tutkimus osoitti, että työnjohdon laadun kannalta kommunikaatio- ja vuorovaikutustaidot ovat avainasemassa. Organisointitaidot osoittautuivat myös tärkeäksi työn sujuvuuden kannalta. Tutkimuksessa ei havaittu muutoksia rakennusmestarin johtamismenetelmissä, mutta työmaalla merkittävimmiksi muutoksiksi nousivat työturvallisuuden tiukentuminen ja monikulttuurisuuden kasvu.