Asuntosijoittajille suunnatun asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan suunnittelu ja markkinatutkimuksen toteutus
Stenvall, Tiina (2018)
Stenvall, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli perustamisvaiheessa oleva vuokravälitysyritys. Perustettavan yrityksen liikeideana oli tuottaa palvelua asuntosijoittajalta asuntosijoittajalle, jolloin asuntosijoittajan todelliset tarpeet tulevat huomioiduiksi ja palvelu saadaan mahdollisimman asiakaslähtöiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle kokonaiskuvaus, mitkä ovat vuokravälitysyrityksen perustamisen lähtökohdat ja vaatimukset. Lisäksi yritys tarvitsi liikeideansa tueksi kartoituksen alueen markkinoista. Tämä saatiin selville toteuttamalla markkinatutkimus. Sen avulla kartoitettiin asiakkaita, kysyntää sekä palvelun tarvetta, laatua ja hintaa.
Teoreettinen viitekehys koostui asuntosijoittamisesta, yrityksen perustamisesta osakeyhtiöön liittyvine erityispiirteineen sekä palvelumuotoilusta. Markkinatutkimuksen tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella kehitettiin suunniteltua palvelutuotetta. Palvelun kehittämistä on mahdollista vielä tulevaisuudessa jatkaa ja syventää lisää palvelumuotoilun avulla. Tuloksena saatiin kattava selvitys markkinoista sekä asuntosijoittajien palvelun tarpeesta. Yrityksen perustamiselle oli markkinatutkimuksen mukaan realistiset perusteet. Markkinatutkimuksen tuloksina saatiin asiakkailta uusia ideoita, joiden avulla liiketoimintamahdollisuuksia voidaan laajentaa. Näiden avulla yritys tulee saamaan tulevaisuudessa kilpailullista etua uudenlaisilla palvelutuotteilla ja kilpailijoista poikkeavalla hinnoittelulla.
Teoreettinen viitekehys koostui asuntosijoittamisesta, yrityksen perustamisesta osakeyhtiöön liittyvine erityispiirteineen sekä palvelumuotoilusta. Markkinatutkimuksen tuloksia analysoitiin ja niiden perusteella kehitettiin suunniteltua palvelutuotetta. Palvelun kehittämistä on mahdollista vielä tulevaisuudessa jatkaa ja syventää lisää palvelumuotoilun avulla. Tuloksena saatiin kattava selvitys markkinoista sekä asuntosijoittajien palvelun tarpeesta. Yrityksen perustamiselle oli markkinatutkimuksen mukaan realistiset perusteet. Markkinatutkimuksen tuloksina saatiin asiakkailta uusia ideoita, joiden avulla liiketoimintamahdollisuuksia voidaan laajentaa. Näiden avulla yritys tulee saamaan tulevaisuudessa kilpailullista etua uudenlaisilla palvelutuotteilla ja kilpailijoista poikkeavalla hinnoittelulla.