Asiakastutkimus Ruka-Kuusamo Matkailu ry:lle
Huolman, Jenny (2018)
Huolman, Jenny
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112919013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiakastyytyväisyyskyselyn avulla Rukan asiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun sekä markkinointi- ja neuvontakanaviin ja siitä mitä he odottavat niiltä. Lisäksi työssä selvitettiin, ovatko asiakkaat olleet tyytyväisiä alueen palveluihin vai kaipaavatko he jotain lisää. Kyselyllä kerättiin myös tietoa siitä, mistä palveluista asiakkaat ovat halukkaita saamaan tietoa ja uutisia.
Tutkimuksellinen työ tehtiin asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Sen avulla pystyttiin selvittämään asiakkaiden mielipiteet. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiakastiedosta sekä sen keräämisestä, asiakasymmärryksestä sekä asiakastiedon ja asiakasymmärryksen hyödyntämisestä. Työssä hyödynnettiin myös kirjallisuutta asiakkaan tarpeiden tunnistamisesta sekä asiakaslähtöisyydestä.
Saatujen vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä Rukan markkinointikanaviin ja toivovat markkinoinnin tapahtuvan pääsääntöisesti Ruka.fi-sivulla. Asiakkaat ovat olleet myös tyytyväisiä palveluihin, mutta esiin tuli tiettyjä palveluita, joita he kaipaisivat alueelle. Asiakkaat toivovat saavansa neuvontaa internetin välityksellä sekä kasvotusten.
Tutkimuksellinen työ tehtiin asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Sen avulla pystyttiin selvittämään asiakkaiden mielipiteet. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui asiakastiedosta sekä sen keräämisestä, asiakasymmärryksestä sekä asiakastiedon ja asiakasymmärryksen hyödyntämisestä. Työssä hyödynnettiin myös kirjallisuutta asiakkaan tarpeiden tunnistamisesta sekä asiakaslähtöisyydestä.
Saatujen vastausten perusteella selvisi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä Rukan markkinointikanaviin ja toivovat markkinoinnin tapahtuvan pääsääntöisesti Ruka.fi-sivulla. Asiakkaat ovat olleet myös tyytyväisiä palveluihin, mutta esiin tuli tiettyjä palveluita, joita he kaipaisivat alueelle. Asiakkaat toivovat saavansa neuvontaa internetin välityksellä sekä kasvotusten.