Brändi-imago ja tunnettuus
Lehtonen, Jonni; Hietanen, Mikael (2018)
Lehtonen, Jonni
Hietanen, Mikael
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918983
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiä, brändin tunnettuutta ja brändi-imagoa. Opinnäytetyö tehtiin yritys X:n toimeksiantona. Yritys X on terveydenhoitoalan tuotteita myyvä verkkokauppa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, millainen imago yrityksen brändillä on ja kuinka tunnettu se on kuluttajien keskuudessa.
Brändi on yritys, tuote tai palvelu, jolla pyritään lisäämään lisäarvoa tuotteelle kuluttajan silmissä. Tuotettu lisäarvo erottaa tuotteen vastaavista markkinoilla olevista tuotteista. Vahvasti rakennettu brändi on tunnettu ja herättää kuluttajassa luottamusta. Mielikuvat muodostavat brändin, jonka takia brändin rakentaminen on mutkikas ja vaativa prosessi yritykseltä.
Brändin rakentaminen on pitkänaikavälin prosessi, joka muokkaa yrityksen strategiaa. Tähän sisältyvät esimerkiksi brändi-imago, eli kuva joka kuluttajalla on yrityksestä, ja brändi-identiteetti, eli kuva joka yrityksellä on itsestään ja mitä se pyrkii viestinnällään lähettämään kuluttajilleen. Tukeva perusta brändin rakentamiselle katsotaan olevan, kun kuluttaja näkee tuotteella merkittävän ominaisuuden markkinoiden muihin samankaltaisiin tuotteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Työn tarkoituksen oli selvittää terveydenhoitoalalla toimivien työntekijöiden mielikuvia yrityksen brändistä sekä kuinka tunnettu yritys on heidän keskuudessaan. Aineiston keräämiseksi tehtiin kyselylomake, joka jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla ja pääkaupunkiseudulla toimivan terveydenhuoltoalan organisaation työntekijöille sähköpostin välityksellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tutkimusaineistoa, jota se voi myöhemmin hyödyntää brändinsä kehittämisessä.
Tutkimustulosten perusteella yritys on monilta osin onnistunut luomaan itselleen haluamansa laisen brändi-imagon. Brändissä on kuitenkin vielä kehitettävää, sillä sen imago ei täysin vastaa brändi-identiteettiä. Yrityksellä on myös brändin tunnettuuden rakentamisessa tehtävää.
Brändi on yritys, tuote tai palvelu, jolla pyritään lisäämään lisäarvoa tuotteelle kuluttajan silmissä. Tuotettu lisäarvo erottaa tuotteen vastaavista markkinoilla olevista tuotteista. Vahvasti rakennettu brändi on tunnettu ja herättää kuluttajassa luottamusta. Mielikuvat muodostavat brändin, jonka takia brändin rakentaminen on mutkikas ja vaativa prosessi yritykseltä.
Brändin rakentaminen on pitkänaikavälin prosessi, joka muokkaa yrityksen strategiaa. Tähän sisältyvät esimerkiksi brändi-imago, eli kuva joka kuluttajalla on yrityksestä, ja brändi-identiteetti, eli kuva joka yrityksellä on itsestään ja mitä se pyrkii viestinnällään lähettämään kuluttajilleen. Tukeva perusta brändin rakentamiselle katsotaan olevan, kun kuluttaja näkee tuotteella merkittävän ominaisuuden markkinoiden muihin samankaltaisiin tuotteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Työn tarkoituksen oli selvittää terveydenhoitoalalla toimivien työntekijöiden mielikuvia yrityksen brändistä sekä kuinka tunnettu yritys on heidän keskuudessaan. Aineiston keräämiseksi tehtiin kyselylomake, joka jaettiin yrityksen Facebook-sivuilla ja pääkaupunkiseudulla toimivan terveydenhuoltoalan organisaation työntekijöille sähköpostin välityksellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle tutkimusaineistoa, jota se voi myöhemmin hyödyntää brändinsä kehittämisessä.
Tutkimustulosten perusteella yritys on monilta osin onnistunut luomaan itselleen haluamansa laisen brändi-imagon. Brändissä on kuitenkin vielä kehitettävää, sillä sen imago ei täysin vastaa brändi-identiteettiä. Yrityksellä on myös brändin tunnettuuden rakentamisessa tehtävää.