Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan sairaanhoidollinen osaamisen Porin perusturvassa.
Viitaniemi, Sanna; Niemi, Mira (2018)
Viitaniemi, Sanna
Niemi, Mira
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi Porin perusturvan koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat kokevat sairaanhoidollisen osaamisensa, mitkä osa-alueet he kokevat vahvuuksikseen ja millaista koulutusta he kokevat tarvitsevansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että opinnäytetyön tulosten perusteella Porin perusturvassa tunnistetaan koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien sairaanhoidollinen osaamisen taso ja lisäkoulutuksen tarve sekä pystytään kohdentamaan tarpeenmukaista koulutusta tehokkaasti.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin keväällä 2018 ja sähköinen kyselylomake lähetettiin 36 koulu- tai opiskeluterveydenhoitajalle. Otoksesta rajattiin pois korkeakoulujen terveydenhoitajat. 31 terveydenhoitajaa vastasi kyselyyn, jolloin vastausprosentiksi saatiin 86,1%. Aineisto analysoitiin tilastollisesti sekä avoimet vastaukset taulukoitiin ja tulkittiin tekstinä. Tulokset esitetään prosentteina ja havainnollistetaan taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat kokivat pääasiallisesti sairaanhoidollisen osaamisensa olevan hyvällä tasolla. Osaamisen koettiin olevan vahvempaa niissä tapauksissa, joita kohdattiin päivittäin, kun taas harvemmin kohdattavissa tapauksissa osaaminen arviointiin heikommaksi. Erityisesti vahvuuksiin lukeutui ohjaus- ja opetusosaaminen. Lisäkoulutusta puolestaan kaivattiin hoidon tarpeen arvioinnissa ja ensiaputaidoissa.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää muissa yhteyksissä. Työ on opiskelijoiden ja muiden aiheesta kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Työn tuloksien kautta esille nousseita asioita on myös mahdollista jatkossa kehittää. Mahdollisesti kehitettävissä olevia asioita olisivat terveydenhoitajien kokemat puutteet vastaanottotiloissa. Puutteiksi koettiin esimerkiksi riittämätön valaistus ja käsienpesualtaan puuttuminen sekä riittämätön välineistö joidenkin toimenpiteiden tekemiseksi. Todennäköisesti toteutettavissa olisivat myös toivotut koulutukset, kuten lisäkoulutus hoidon tarpeen arviointiin sekä niissä hyödynnettävät materiaalit.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin keväällä 2018 ja sähköinen kyselylomake lähetettiin 36 koulu- tai opiskeluterveydenhoitajalle. Otoksesta rajattiin pois korkeakoulujen terveydenhoitajat. 31 terveydenhoitajaa vastasi kyselyyn, jolloin vastausprosentiksi saatiin 86,1%. Aineisto analysoitiin tilastollisesti sekä avoimet vastaukset taulukoitiin ja tulkittiin tekstinä. Tulokset esitetään prosentteina ja havainnollistetaan taulukoiden avulla.
Tulosten mukaan koulu- ja opiskeluterveydenhoitajat kokivat pääasiallisesti sairaanhoidollisen osaamisensa olevan hyvällä tasolla. Osaamisen koettiin olevan vahvempaa niissä tapauksissa, joita kohdattiin päivittäin, kun taas harvemmin kohdattavissa tapauksissa osaaminen arviointiin heikommaksi. Erityisesti vahvuuksiin lukeutui ohjaus- ja opetusosaaminen. Lisäkoulutusta puolestaan kaivattiin hoidon tarpeen arvioinnissa ja ensiaputaidoissa.
Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää muissa yhteyksissä. Työ on opiskelijoiden ja muiden aiheesta kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Työn tuloksien kautta esille nousseita asioita on myös mahdollista jatkossa kehittää. Mahdollisesti kehitettävissä olevia asioita olisivat terveydenhoitajien kokemat puutteet vastaanottotiloissa. Puutteiksi koettiin esimerkiksi riittämätön valaistus ja käsienpesualtaan puuttuminen sekä riittämätön välineistö joidenkin toimenpiteiden tekemiseksi. Todennäköisesti toteutettavissa olisivat myös toivotut koulutukset, kuten lisäkoulutus hoidon tarpeen arviointiin sekä niissä hyödynnettävät materiaalit.