Energiåtervinning : Återvinning av spillvärme med lagringstank ombord på bil-passagerarfärja
Svanbäck, Fredrik (2018)
Svanbäck, Fredrik
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818842
Tiivistelmä
I detta arbete görs en utredning ombord på Viking Lines MS Amorella, av ett system som tar tillvara spillvärme som produceras under resa.
En undersökning har gjorts eftersom full effekt tas ut från avgaspannorna under resa men inte nyttjas utan dumpas bort. I undersökningen utreds hur ett färdigt system kan tänkas se ut för att värma en lagringstank. För att sedan använda den lagrade värmen i hamn.
I detta ingår val av lagringstank, värmeväxlare, rördragning och lönsamhet. Inspiration tas från andra arbeten.
Resultatet som presenteras visar att det finns en viss lönsamhet i att installera ett nytt system men att en avvägning bör göras gällande investeringskostnader och användningstid. In this work an investigation is made on Viking Lines MS Amorella, on a system that utilizes waste heat produced during travel.
Since full power is taken out of the exhaust boilers while at sea but is unused and dumped away. An investigation has been made on what a finished system might look like for heating a storage tank. The stored heat would then be used in port.
This includes the choice of storage tank, heat exchanger, piping and profitability.
Inspiration is taken from other work of the same character.
The results show that there is some profitability but some caution has to be observed with regards to cost of investments and time of usage.
En undersökning har gjorts eftersom full effekt tas ut från avgaspannorna under resa men inte nyttjas utan dumpas bort. I undersökningen utreds hur ett färdigt system kan tänkas se ut för att värma en lagringstank. För att sedan använda den lagrade värmen i hamn.
I detta ingår val av lagringstank, värmeväxlare, rördragning och lönsamhet. Inspiration tas från andra arbeten.
Resultatet som presenteras visar att det finns en viss lönsamhet i att installera ett nytt system men att en avvägning bör göras gällande investeringskostnader och användningstid.
Since full power is taken out of the exhaust boilers while at sea but is unused and dumped away. An investigation has been made on what a finished system might look like for heating a storage tank. The stored heat would then be used in port.
This includes the choice of storage tank, heat exchanger, piping and profitability.
Inspiration is taken from other work of the same character.
The results show that there is some profitability but some caution has to be observed with regards to cost of investments and time of usage.