Espoon MONIKU -palvelun hyödyt ulkomaalaistaustaisten vanhempien näkökulmasta vauvan kehityksen vahvistamiseksi
Hansén, Laura (2018)
Hansén, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818801
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, mitä hyötyä Espoon perusterveydenhuollon perhe- ja sosiaalipalveluiden varhaisen tuen MONIKU -palvelusta on ulkomaalaistaustaisten vanhempien näkökulmasta vauvan vuorovaikutus taitojen ja kielenkehityksen vahvistamiseksi monikielisessä ja -kulttuurisessa kasvuympäristössä. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli vauvaperheiden lastenneuvola Leppävaaran ja Espoon keskuksen alueilla. Palvelu sisältää kolme käyntiä, jotka toteutuvan neuvolan määräaikaistarkastusten yhteydessä sosiaaliohjaajan toimesta, osin yhteistyössä terveydenhoitajan kanssa. Käyntien sisällöt suunniteltiin moniammatillisesti, jossa lasten kuntoutuspalvelut olivat mukana.
Tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus. Teemahaastatteluilla selvitettiin MONIKU -palvelun hyötyjä äitien näkökulmasta vauvan vuorovaikutustaitojen ja kielenkehityksen vahvistamiseksi monikielisessä ja -kulttuurisessa kasvuympäristössä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Teemahaastattelut toteutuivat pääsääntöisesti asiakkaan omalla äidinkielellään tulkin välityksellä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvaus varhaisen tuen MONIKU -palvelun hyödyistä palvelua saaneiden äitien näkökulmasta. Haastattelujen sisällönanalyysin tuloksina saatiin äitien kertomat hyödyt heidän oman ajattelun, ymmärryksen ja mahdollisten toimintatapojen muutosten kautta. Näitä olivat oman äidinkielen käytön tärkeys, vastavuoroinen toiminta vauvan kanssa, monipuoliset viestinnän keinot vauvan kanssa sekä vanhemman aktiivisuus vauvan kehityksen edistäjänä. Lisäksi äidit kokivat hyödylliseksi ohjauksen älylaitteiden käytöstä, uuden tiedon ja vahvistuksen saamisen omalle toiminnalle, konkreettisen ohjauksen, vauvalle ääneen lukemisesta, musiikin merkityksen kieleen ja leikkiin. Käyntien avoin vuorovaikutus vahvisti äitien saaman tiedon ja keskustelujen merkitystä. Voidaan päätellä, että palvelun hyödyissä korostuvat vauvalle viestinnän ja puheen laadun rikastaminen, vanhemman aktiivisuuden vahvistaminen sekä äitien kokemus tasa-arvoisesta kohtaamisesta yhteistä ymmärrystä kehittäen.
Tuotoksena syntynyttä kuvausta voidaan hyödyntää palvelun vakiinnuttamisen ja laajentamisen perusteluissa sekä palvelun vaikutusten arvioinnissa.
Tutkimuksellinen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus. Teemahaastatteluilla selvitettiin MONIKU -palvelun hyötyjä äitien näkökulmasta vauvan vuorovaikutustaitojen ja kielenkehityksen vahvistamiseksi monikielisessä ja -kulttuurisessa kasvuympäristössä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Teemahaastattelut toteutuivat pääsääntöisesti asiakkaan omalla äidinkielellään tulkin välityksellä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvaus varhaisen tuen MONIKU -palvelun hyödyistä palvelua saaneiden äitien näkökulmasta. Haastattelujen sisällönanalyysin tuloksina saatiin äitien kertomat hyödyt heidän oman ajattelun, ymmärryksen ja mahdollisten toimintatapojen muutosten kautta. Näitä olivat oman äidinkielen käytön tärkeys, vastavuoroinen toiminta vauvan kanssa, monipuoliset viestinnän keinot vauvan kanssa sekä vanhemman aktiivisuus vauvan kehityksen edistäjänä. Lisäksi äidit kokivat hyödylliseksi ohjauksen älylaitteiden käytöstä, uuden tiedon ja vahvistuksen saamisen omalle toiminnalle, konkreettisen ohjauksen, vauvalle ääneen lukemisesta, musiikin merkityksen kieleen ja leikkiin. Käyntien avoin vuorovaikutus vahvisti äitien saaman tiedon ja keskustelujen merkitystä. Voidaan päätellä, että palvelun hyödyissä korostuvat vauvalle viestinnän ja puheen laadun rikastaminen, vanhemman aktiivisuuden vahvistaminen sekä äitien kokemus tasa-arvoisesta kohtaamisesta yhteistä ymmärrystä kehittäen.
Tuotoksena syntynyttä kuvausta voidaan hyödyntää palvelun vakiinnuttamisen ja laajentamisen perusteluissa sekä palvelun vaikutusten arvioinnissa.