Lehtiartikkelin avulla edistämässä suomalaista ruokakulttuuria
Pihlström, Julia (2018)
Pihlström, Julia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818782
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto nettijulkaisu Viidelle tähdelle, jonka päätoimittaja Eero-Pekka Rislakki pyöritti Kluuvissa toimivaa Eat & Joy lähiruoka -myymälää. Tavoitteena oli kirjoittaa artikkeli, jonka avulla herättää kuluttajia ja ammattilaisia pohtimaan suomalaisen gastronomian ja lähiruuan tärkeyttä. Toimeksiantajan tavoitteena oli lisätä keskustelua suomalaisesta ruokakulttuurista ja sen edistämisestä.
Tavoitteena oli tuottaa sisältöä Viidelle tähdelle, sekä luoda positiivista markkinointia suomalaiselle ruokakulttuurille, lähiruualle ja huippukokeille, jotka puhuvat asian puolesta. Opinnäytetyö pohjautuu artikkeliin ja sitä varten tehtyyn pohjatyöhön. Artikkeli on kuluttajille, kuin myös ammattilaisille. Alatavoitteena oli tutkia suomalaisten kokkien asenteita ja niiden pohjalta kirjoittaa artikkeli.
Tietoperustassa käsitellään suomalaista gastronomiaa, sen historiaa nykypäivää ja tulevaisuutta. Gastronomisen osion jälkeen käsitellään lähiruokaa käsitteenä ja tulevaisuuden näkymiä.
Empiirisessä osiossa avataan kuinka kirjoittaa menestyvä artikkeli, sekä artikkelin kirjoitusprosessia. Näiden jälkeen avattiin itse artikkelia ja haastatteluita, sekä Viittä tähteä yrityksenä.
Työ toteutettiin haastattelemalla neljää suomalaista huippukokkia ja heidän asenteita lähiruokaa ja suomalaista gastronomiaa kohtaan. Näiden haastatteluiden avulla kirjoitetaan artikkeli Viidelle tähdelle, joka julkaistiin 1.11.2018 nettijulkaisuna. Työ aloitettiin elokuussa 2018.
Tuloksena syntyi artikkeli, jonka kirjoitusprosessi on avattu. Tavoitteet ja alatavoitteet onnistuivat suunnitelmien mukaisesti.
Ruokakulttuurin edistäminen artikkelin avulla onnistui, sillä Viisi Tähteä julkaisi artikkelin perään muita tekstejä, jotka tukivat kyseistä aihetta. Moni vaikutusvaltainen henkilö, joka on keskiössä suomalaisen ruokakulttuurin luomisessa kommentoi kyseistä aihetta, ja artikkeli sai keskimäärin 50 jakoa ja se tavoitti 12 000 lukijaa.
Tavoitteena oli tuottaa sisältöä Viidelle tähdelle, sekä luoda positiivista markkinointia suomalaiselle ruokakulttuurille, lähiruualle ja huippukokeille, jotka puhuvat asian puolesta. Opinnäytetyö pohjautuu artikkeliin ja sitä varten tehtyyn pohjatyöhön. Artikkeli on kuluttajille, kuin myös ammattilaisille. Alatavoitteena oli tutkia suomalaisten kokkien asenteita ja niiden pohjalta kirjoittaa artikkeli.
Tietoperustassa käsitellään suomalaista gastronomiaa, sen historiaa nykypäivää ja tulevaisuutta. Gastronomisen osion jälkeen käsitellään lähiruokaa käsitteenä ja tulevaisuuden näkymiä.
Empiirisessä osiossa avataan kuinka kirjoittaa menestyvä artikkeli, sekä artikkelin kirjoitusprosessia. Näiden jälkeen avattiin itse artikkelia ja haastatteluita, sekä Viittä tähteä yrityksenä.
Työ toteutettiin haastattelemalla neljää suomalaista huippukokkia ja heidän asenteita lähiruokaa ja suomalaista gastronomiaa kohtaan. Näiden haastatteluiden avulla kirjoitetaan artikkeli Viidelle tähdelle, joka julkaistiin 1.11.2018 nettijulkaisuna. Työ aloitettiin elokuussa 2018.
Tuloksena syntyi artikkeli, jonka kirjoitusprosessi on avattu. Tavoitteet ja alatavoitteet onnistuivat suunnitelmien mukaisesti.
Ruokakulttuurin edistäminen artikkelin avulla onnistui, sillä Viisi Tähteä julkaisi artikkelin perään muita tekstejä, jotka tukivat kyseistä aihetta. Moni vaikutusvaltainen henkilö, joka on keskiössä suomalaisen ruokakulttuurin luomisessa kommentoi kyseistä aihetta, ja artikkeli sai keskimäärin 50 jakoa ja se tavoitti 12 000 lukijaa.