Helmi - vastuullisen maaseutumatkailun kehittämishanke
Ekström, Marja (2018)
Ekström, Marja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818777
Tiivistelmä
Vuosi 2017 oli UNWTO:n vastuullisen matkailun vuosi, mutta työ vastuullisuuden edistämiseksi jatkuu edelleen. Uutisissa puhutaan päivittäin ilmastonmuutoksesta – ja siihen on myös matkailualalla osansa. Vuonna 2017 Suomeen saapui 8,3 miljoonaa ulkomaalaista matkailijaa ja maailmanlaajuisesti kansainvälisiä saapumisia laskettiin 1,323 miljardia. UNWTO on ennustanut, että vuoteen 2030 mennessä kansainvälisten matkailijoiden saapumiset nousevat 1,8 miljardiin. On siis tärkeää, että yritykset pyrkivät minimoimaan matkailun negatiiviset vaikutukset ja korostamaan positiivisia vaikutuksia; toisin sanoen toimimaan vastuullisesti, jotta myös tulevaisuudessa jälkipolvet saisivat nauttia matkailun tuomista elämyksistä.
Kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen matkailuun liittyviä palveluita ja tuotteita valittaessa. Erilaiset vastuullisuusmerkit ovat hyvä keino erottautua positiivisesti joukosta. Tällä hetkellä maaseutumatkailusektorilla ei kuitenkaan ole valtakunnallista vastuullisuusmerkkiä, joten tarvetta olisi saada alalle merkki, joka parantaisi maaseutumatkailuyritysten kilpailukykyä ja helpottaisi kuluttajien päätöksentekoa.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Maa- ja kotitalousnaisten Keskus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä sijaitsevien maaseutumatkailuyritysten tämänhetkisiä vastuullisia toimintatapoja ja heidän kiinnostustaan ottaa käyttöön Helmi – vastuullisen maaseutumatkailun toimintatapa. Tulosten perusteella on tarkoitus muokata Helmi-merkkiä vastaamaan maaseutumatkailuyritysten tarpeisiin.
Kyselytutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2018 sekä sähköisenä Webropol-kyselynä että paperisena versiona, joka lähetettiin kohderyhmään kuuluneille yrityksille ja sidosryhmille. Syys-marraskuussa oli tarkoitus järjestää Helmi-kiertueita, joissa yrityksille piti kertoa Helmi-merkistä ja haastatella heitä. Vähäisen kiinnostuksen vuoksi kuitenkin kaikki kiertuepäivät yhtä lukuun ottamatta jouduttiin peruuttamaan, joten tutkimuksen aineisto kerättiin ainoastaan kyselykaavakkeella.
Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin niin vähän, että mitään kovin suuria johtopäätöksiä niistä ei pystynyt vetämään. Yritykset, joilta vastaus saatiin, osoittivat mielenkiintoa Helmi-vastuullisuusmerkkiä kohtaan, mutta sen eteen ei oltu valmiita tekemään suuria rahallisia tai ajallisia panostuksia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että maaseutumatkailuyritykset ovat pääosin vastuullisia ja kiinnostusta on kehittää vastuullisuutta edelleen. Moni halusi saada lisäkoulutusta, jotta yritystoimintaa saataisiin vastuullisempaan suuntaan. Jatkotutkimuksia ajatellen haastattelu saattaisi olla tehokkaampi keino saada maaseutumatkailuyrityksiltä mielipiteitä ja kehittämisideoita.
Kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota vastuullisuuteen matkailuun liittyviä palveluita ja tuotteita valittaessa. Erilaiset vastuullisuusmerkit ovat hyvä keino erottautua positiivisesti joukosta. Tällä hetkellä maaseutumatkailusektorilla ei kuitenkaan ole valtakunnallista vastuullisuusmerkkiä, joten tarvetta olisi saada alalle merkki, joka parantaisi maaseutumatkailuyritysten kilpailukykyä ja helpottaisi kuluttajien päätöksentekoa.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Maa- ja kotitalousnaisten Keskus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä sijaitsevien maaseutumatkailuyritysten tämänhetkisiä vastuullisia toimintatapoja ja heidän kiinnostustaan ottaa käyttöön Helmi – vastuullisen maaseutumatkailun toimintatapa. Tulosten perusteella on tarkoitus muokata Helmi-merkkiä vastaamaan maaseutumatkailuyritysten tarpeisiin.
Kyselytutkimus toteutettiin loka-marraskuussa 2018 sekä sähköisenä Webropol-kyselynä että paperisena versiona, joka lähetettiin kohderyhmään kuuluneille yrityksille ja sidosryhmille. Syys-marraskuussa oli tarkoitus järjestää Helmi-kiertueita, joissa yrityksille piti kertoa Helmi-merkistä ja haastatella heitä. Vähäisen kiinnostuksen vuoksi kuitenkin kaikki kiertuepäivät yhtä lukuun ottamatta jouduttiin peruuttamaan, joten tutkimuksen aineisto kerättiin ainoastaan kyselykaavakkeella.
Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin niin vähän, että mitään kovin suuria johtopäätöksiä niistä ei pystynyt vetämään. Yritykset, joilta vastaus saatiin, osoittivat mielenkiintoa Helmi-vastuullisuusmerkkiä kohtaan, mutta sen eteen ei oltu valmiita tekemään suuria rahallisia tai ajallisia panostuksia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että maaseutumatkailuyritykset ovat pääosin vastuullisia ja kiinnostusta on kehittää vastuullisuutta edelleen. Moni halusi saada lisäkoulutusta, jotta yritystoimintaa saataisiin vastuullisempaan suuntaan. Jatkotutkimuksia ajatellen haastattelu saattaisi olla tehokkaampi keino saada maaseutumatkailuyrityksiltä mielipiteitä ja kehittämisideoita.