Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet Suomen matkailualalla
Järvinen, Milla; Selin, Iisa (2018)
Järvinen, Milla
Selin, Iisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818770
Tiivistelmä
Matkailualalla teknologian hyödyntäminen on kilpailuetu ja virtuaalitodellisuus voi olla lähivuosina alan mullistava teknologia. Virtuaalitodellisuus on uskottavaa interaktiivista tekniikalla luotua 3D-maailmaa.
Virtuaalitodellisuusteknologiaa tekeville yrityksille haasteena on saada laitteet käyttäjäystävälliseksi säilyttäen laadun ja kohtuullisen hinnan. Suomi on tunnettu hyvästä teknologiaosaamisesta, mutta virtuaalitodellisuuden saralla sitä tulee kehittää entisestään.
Matkailualan yritykset käyttävät virtuaalitodellisuutta eri käyttötarkoituksiin. Vuoteen 2020 mennessä on helposti saatavilla laadukkaita virtuaalitodellisuus tuotteita, ohjelmia, työkaluja ja palveluita. Uudet teknologian muodot muuttavat kuluttajien ostotottumuksia sekä odotuksia.
Tutkimus on tehty 2017 - 2018 välisenä aikana. Tutkimus on laadullinen tutkimus, rajattuna maantieteellisesti Suomeen. Tutkimusmenetelmiä ovat havainnointi, haastattelu ja kyselytutkimus. Tutkimuksessa selvitetään virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen potentiaali Suomen matkailumarkkinoilla. Työ tuottaa hyödyllistä tietoa matkailualalle virtuaalitodellisuudesta ja sen mahdollisuuksista, tavoitteenaan rohkaista matkailualalla toimivia henkilöitä perehtymään virtuaalitodellisuuteen ja innovoimaan toimintamuotoja.
Virtuaalitodellisuusteknologia sisältöä tuottavien yritysten aktiivisuus yhteistyöhön on matkailualan yrityksille kannustava tekijä päätyä käyttämään virtuaalitodellisuutta. Virtuaalitodellisuus koetaan kuluttajien näkökulmasta potentiaaliseksi matkailualalla.
Markkinoinnin ja virtuaalitodellisuuskokemuksen onnistuminen riippuu sisällöstä, joten yritysten tulee olla innovatiivisia, jotta onnistutaan luomaan kohderyhmälle sopivaa virtuaalitodellisuus sisältöä.
Matkailualan yritykset Suomessa ovat keskittyneet virtuaalitodellisuuden käyttämiseen matkakohteiden ja palveluiden markkinoinnissa pääosin matkamessuilla. Virtuaalitodellisuuden käyttö on sitä hyödyllisempää, mitä tärkeämmäksi kuluttaja kokee perusteellisen tutustumisen matkakohteeseen ja palveluihin. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on monipuolisia ideoita, mutta teknologian ollessa uutta on vaikea todeta, mitkä ovat tehokkaita yksittäisiä käyttötapoja. Tulevaisuudessa aiheesta tarkemmin rajatut tutkimukset ovat hyödyllisiä.
Virtuaalitodellisuusteknologiaa tekeville yrityksille haasteena on saada laitteet käyttäjäystävälliseksi säilyttäen laadun ja kohtuullisen hinnan. Suomi on tunnettu hyvästä teknologiaosaamisesta, mutta virtuaalitodellisuuden saralla sitä tulee kehittää entisestään.
Matkailualan yritykset käyttävät virtuaalitodellisuutta eri käyttötarkoituksiin. Vuoteen 2020 mennessä on helposti saatavilla laadukkaita virtuaalitodellisuus tuotteita, ohjelmia, työkaluja ja palveluita. Uudet teknologian muodot muuttavat kuluttajien ostotottumuksia sekä odotuksia.
Tutkimus on tehty 2017 - 2018 välisenä aikana. Tutkimus on laadullinen tutkimus, rajattuna maantieteellisesti Suomeen. Tutkimusmenetelmiä ovat havainnointi, haastattelu ja kyselytutkimus. Tutkimuksessa selvitetään virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen potentiaali Suomen matkailumarkkinoilla. Työ tuottaa hyödyllistä tietoa matkailualalle virtuaalitodellisuudesta ja sen mahdollisuuksista, tavoitteenaan rohkaista matkailualalla toimivia henkilöitä perehtymään virtuaalitodellisuuteen ja innovoimaan toimintamuotoja.
Virtuaalitodellisuusteknologia sisältöä tuottavien yritysten aktiivisuus yhteistyöhön on matkailualan yrityksille kannustava tekijä päätyä käyttämään virtuaalitodellisuutta. Virtuaalitodellisuus koetaan kuluttajien näkökulmasta potentiaaliseksi matkailualalla.
Markkinoinnin ja virtuaalitodellisuuskokemuksen onnistuminen riippuu sisällöstä, joten yritysten tulee olla innovatiivisia, jotta onnistutaan luomaan kohderyhmälle sopivaa virtuaalitodellisuus sisältöä.
Matkailualan yritykset Suomessa ovat keskittyneet virtuaalitodellisuuden käyttämiseen matkakohteiden ja palveluiden markkinoinnissa pääosin matkamessuilla. Virtuaalitodellisuuden käyttö on sitä hyödyllisempää, mitä tärkeämmäksi kuluttaja kokee perusteellisen tutustumisen matkakohteeseen ja palveluihin. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen on monipuolisia ideoita, mutta teknologian ollessa uutta on vaikea todeta, mitkä ovat tehokkaita yksittäisiä käyttötapoja. Tulevaisuudessa aiheesta tarkemmin rajatut tutkimukset ovat hyödyllisiä.