Opas digitaalisen mediastrategian luomiseen Helsingin Villasukkatehtaalle
Timonen, Jenni (2018)
Timonen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818752
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on opas Helsingin Villasukkatehtaalle digitaalisen mediastrategian luomista ja toteutusta varten. Kehittämistehtävän tutkimusongelmana on tehtaan digitaalisen mediastrategian nykytila ja sen kehittäminen säilyttäen haluttu 50-luvun tunnelma ja kulttuuri. Tavoitteena on tuoda esille aihealueen teorian ja esimerkkiyrityksenä käytetyn Novitan digitaalisen mediastrategian myötä ne toimenpiteet, jotka Helsingin Villasukkatehtaan tul tehdä digitaalista mediastrategiaa luotaessa. Digitaalisen mediastrategian tavoitteena on kasvattaa tehtaan liikevaihtoa sekä tuoda johdonmukaisuutta ja säännöllisyyttä digitaalisissa medioissa toimimiseen säilyttäen kuitenkin haluttu 50-luvun brändimielikuva.
Kehittämistehtävä on toteutettu käymällä läpi niin digitaalisen strategian kuin mediastrategiankin luomiseen liittyvää teoriaa, jossa suuressa yksittäisessä roolissa on sisällöntuotanto. Tämän teorian pohjalta on koottu esimerkkiyritys Novitalle haastattelukysymykset heidän digitaalisen mediastrategiansa osalta. Novitan itsensä luoman ja toteuttaman digitaalisen mediastrategian toivotaan esittäytyvän innoittavana tekijänä Villasukkatehtaalle.
Työn viitekehyksenä on digitaalisen mediastrategian johtaminen, joka kokoaa alleen muun muassa digitaalisen asiakaskokemuksen, -markkinoinnin ja -mainonnan, sisällöntuotannon ja erilaiset digitaaliset kanavat. Keskeisenä osana viitekehystä on sisällöntuotanto ja sen oma strategia. Oleellinen osa tietoperustaa on työn loppuun koottu työkalupakki digitaalisen mediastrategian eri osa-alueiden toteuttamisten avuksi.
Työn keskeisiä tuloksia ovat opinnäytetyön loppuun kootut erilaiset työkalut ja menetelmät digitaalisen mediastrategian toteuttamista varten. Työkalut koostuvat muun muassa vuosikellosta, joka tuo säännöllisyyttä ja johdonmukaisuutta toimintaan. Kohderyhmän ja asiakaskokemuksen osalta tärkeässä roolissa on empatiakartta. Kotisivujen ja verkkokaupan kehittämisen osalta esille tuodaan niin ikään omat menetelmänsä. Sisällöntuotannon strategialle on omat välineet, johon sisältyvät mm. tarinankerronnan ja tunnelmamuotoilun työkalut.
Työn yksi keskeisistä tuloksista on se, että Helsingin Villasukkatehdas tarvitsee henkilön johtamaan digitaalisen mediastrategian luomista ja toteuttamista. Toinen oleellinen asia on sisällöntuotanto, joka tarvitsee oman strategian ja johtajan. Ilman sisällöntuotannon omaa strategiaa toiminnasta ei saada johdonmukaista ja tavoitteellista. Sisällöntuotannon osalta digitaalisissa medioissa suositellaan vahvasti tuomaan esille haluttua 50-luvun brändimielikuvaa, jolla voidaan säilyttää haluttua vanhanajan tunnelma modernissa maailmassa. Oman Villasukkablogin ja ulkopuolisten bloggaajien hyödyntäminen on keskeistä. Jo pitkään pinnalla olleen ”Perinteet” -trendin avainsanoja, kuten aitous, luonnollisuus, kotimaisuus, nostalgia ja hiljaisuus, suositellaan käytettävän teemana erilaisille digitaalisten medioiden sisällöille.
Kehittämistehtävä on toteutettu käymällä läpi niin digitaalisen strategian kuin mediastrategiankin luomiseen liittyvää teoriaa, jossa suuressa yksittäisessä roolissa on sisällöntuotanto. Tämän teorian pohjalta on koottu esimerkkiyritys Novitalle haastattelukysymykset heidän digitaalisen mediastrategiansa osalta. Novitan itsensä luoman ja toteuttaman digitaalisen mediastrategian toivotaan esittäytyvän innoittavana tekijänä Villasukkatehtaalle.
Työn viitekehyksenä on digitaalisen mediastrategian johtaminen, joka kokoaa alleen muun muassa digitaalisen asiakaskokemuksen, -markkinoinnin ja -mainonnan, sisällöntuotannon ja erilaiset digitaaliset kanavat. Keskeisenä osana viitekehystä on sisällöntuotanto ja sen oma strategia. Oleellinen osa tietoperustaa on työn loppuun koottu työkalupakki digitaalisen mediastrategian eri osa-alueiden toteuttamisten avuksi.
Työn keskeisiä tuloksia ovat opinnäytetyön loppuun kootut erilaiset työkalut ja menetelmät digitaalisen mediastrategian toteuttamista varten. Työkalut koostuvat muun muassa vuosikellosta, joka tuo säännöllisyyttä ja johdonmukaisuutta toimintaan. Kohderyhmän ja asiakaskokemuksen osalta tärkeässä roolissa on empatiakartta. Kotisivujen ja verkkokaupan kehittämisen osalta esille tuodaan niin ikään omat menetelmänsä. Sisällöntuotannon strategialle on omat välineet, johon sisältyvät mm. tarinankerronnan ja tunnelmamuotoilun työkalut.
Työn yksi keskeisistä tuloksista on se, että Helsingin Villasukkatehdas tarvitsee henkilön johtamaan digitaalisen mediastrategian luomista ja toteuttamista. Toinen oleellinen asia on sisällöntuotanto, joka tarvitsee oman strategian ja johtajan. Ilman sisällöntuotannon omaa strategiaa toiminnasta ei saada johdonmukaista ja tavoitteellista. Sisällöntuotannon osalta digitaalisissa medioissa suositellaan vahvasti tuomaan esille haluttua 50-luvun brändimielikuvaa, jolla voidaan säilyttää haluttua vanhanajan tunnelma modernissa maailmassa. Oman Villasukkablogin ja ulkopuolisten bloggaajien hyödyntäminen on keskeistä. Jo pitkään pinnalla olleen ”Perinteet” -trendin avainsanoja, kuten aitous, luonnollisuus, kotimaisuus, nostalgia ja hiljaisuus, suositellaan käytettävän teemana erilaisille digitaalisten medioiden sisällöille.