Kiusaaminen Vaasan ammattikorkeakoulussa
Rostedt, Noora (2018)
Rostedt, Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818749
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulussa tapahtuvasta kiusaamisesta ei puhuta paljon, eikä siitä kerrota olevan yhtä huolestuneita, kuin esimerkiksi peruskoulussa tapahtuvasta kiusaamisesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ilmeneekö Vaasan ammattikorkeakoulussa kiusaamista, millaista kiusaaminen on, onko kiusaamiseen puututtu tehokkaasti ja mitä toimia opiskelijat toivoisivat kiusaamiseen puuttumiseksi.
Tässä opinnäytetyössä kiusaamisella tarkoitetaan toistuvaa, jatkuvaa, tarkoituksenmukaista toisen epäasiallista kohtelua. Muistaen kuitenkin, että kiusatuksi tuleminen on jokaisen henkilökohtainen kokemus siitä, että kokee tulleensa kiusatuksi. Kiusaaminen jaetaan neljään osa-alueeseen, jotka ovat fyysinen-, henkinen-, sosiaalinen- ja verkkokiusaaminen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle VAMKissa perustutkintoa suorittavalle opiskelijalle. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 21,1 % oli kokenut kiusaamista opintojensa aikana. Eniten opiskelijat olivat kokeneet sosiaalista kiusaamista, eli syrjintää ja ryhmän ulkopuolelle jättämistä. Tärkeää on ennaltaehkäistä kiusaamista luoden sellaista yhteisöä, jossa kiusaamista ei hyväksytä. Kiusaamiseen välitön puuttuminen on tärkeää, eikä mitään kiusaamistilanteita tule vähätellä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ilmeneekö Vaasan ammattikorkeakoulussa kiusaamista, millaista kiusaaminen on, onko kiusaamiseen puututtu tehokkaasti ja mitä toimia opiskelijat toivoisivat kiusaamiseen puuttumiseksi.
Tässä opinnäytetyössä kiusaamisella tarkoitetaan toistuvaa, jatkuvaa, tarkoituksenmukaista toisen epäasiallista kohtelua. Muistaen kuitenkin, että kiusatuksi tuleminen on jokaisen henkilökohtainen kokemus siitä, että kokee tulleensa kiusatuksi. Kiusaaminen jaetaan neljään osa-alueeseen, jotka ovat fyysinen-, henkinen-, sosiaalinen- ja verkkokiusaaminen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin jokaiselle VAMKissa perustutkintoa suorittavalle opiskelijalle. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Kyselyyn vastanneista opiskelijoista 21,1 % oli kokenut kiusaamista opintojensa aikana. Eniten opiskelijat olivat kokeneet sosiaalista kiusaamista, eli syrjintää ja ryhmän ulkopuolelle jättämistä. Tärkeää on ennaltaehkäistä kiusaamista luoden sellaista yhteisöä, jossa kiusaamista ei hyväksytä. Kiusaamiseen välitön puuttuminen on tärkeää, eikä mitään kiusaamistilanteita tule vähätellä.