Pika-Bertta 1200:n hydraulinen kauhankääntö : Hydraulisen kauhankäännön mekanismin ja työkalukiinnikkeen suunnittelu
Kurjenluoma, Jussi (2018)
Kurjenluoma, Jussi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja valmistaa tarvittavat osat yksi-toimisen ja osittain mekaanisen etukuormaajan muuttamiseksi täysin hydrauliikkakäyttöiseksi.
Osittain mekaanisesti ohjatussa kuormaajassa käyttö rajautuu lähinnä lumitöihin ja hiekan ja soran lastaamiseen, koska kauhan hallittu kallistaminen on mahdotonta. Lisäksi erilaisten työlaitteiden vaihtaminen on hankalaa työkalukiinnikkeen puuttuessa. Suunnittelutyössä pyritään luomaan mekaniikka, jossa sylinterien voima jakautuisi tasaisesti koko kauhan kallistusliikkeen matkalle. Rakenteessa pyritään käyttämään yleisesti saatavilla olevia varaosia mahdollisuuksien mukaan.
Haasteena työssä on nykyaikaisista etukuormaajista poikkeava rakenne. Aisaston kapeneva rakenne rajoittaa komponenttien sijoittelua ja kokoa.
Työn teoriaosassa käydään lyhyesti läpi traktorin hydrauliikkaa ja siihen liittyviä komponentteja sekä tekniikkaa. Teoriaosassa käydään läpi myös suunnitteluun vaikuttavaa lujuusoppia.
Varsinaisessa työosassa käydään läpi suunnittelun vaiheet, komponentti- ja materiaalivalinnat sekä tarvittavien osien valmistaminen. Työosassa käydään myös läpi valmiiden komponenttien muokkaaminen sekä uusien osien asentaminen kuormaajan aisastoon. Asennettavien osien sekä muutettujen rakenteiden lujuutta tarkkaillaan rasituskokeilla.
Osittain mekaanisesti ohjatussa kuormaajassa käyttö rajautuu lähinnä lumitöihin ja hiekan ja soran lastaamiseen, koska kauhan hallittu kallistaminen on mahdotonta. Lisäksi erilaisten työlaitteiden vaihtaminen on hankalaa työkalukiinnikkeen puuttuessa. Suunnittelutyössä pyritään luomaan mekaniikka, jossa sylinterien voima jakautuisi tasaisesti koko kauhan kallistusliikkeen matkalle. Rakenteessa pyritään käyttämään yleisesti saatavilla olevia varaosia mahdollisuuksien mukaan.
Haasteena työssä on nykyaikaisista etukuormaajista poikkeava rakenne. Aisaston kapeneva rakenne rajoittaa komponenttien sijoittelua ja kokoa.
Työn teoriaosassa käydään lyhyesti läpi traktorin hydrauliikkaa ja siihen liittyviä komponentteja sekä tekniikkaa. Teoriaosassa käydään läpi myös suunnitteluun vaikuttavaa lujuusoppia.
Varsinaisessa työosassa käydään läpi suunnittelun vaiheet, komponentti- ja materiaalivalinnat sekä tarvittavien osien valmistaminen. Työosassa käydään myös läpi valmiiden komponenttien muokkaaminen sekä uusien osien asentaminen kuormaajan aisastoon. Asennettavien osien sekä muutettujen rakenteiden lujuutta tarkkaillaan rasituskokeilla.