Hiusalan opinnoista asiakkaaksi - tapahtumamarkkinoinnin voima
Virolainen, Kristiina (2018)
Virolainen, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda Schwarzkopf Professional Finlandille uutta näkökulmaa ja ideoita ammattikoulukohtaisiin tapahtumiin sekä kauneudenhoitoalan opiskelijoiden tarpeiden kartoittamiseen. Teoriassa käsitellään uusasiakashankintaa, myyntiprosessia, myyntihenkilön ominaisuuksia sekä tapahtumamarkkinointia ja järjestämistä. Teorian ja yrityksen tarpeiden perusteella luotiin ammattikouluihin kohdistuva tapahtumakiertue, jonka tavoitteena oli edistää yrityksen uusasiakashankintaa ammattikoulusta lähtien. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi tapahtumakiertueen ideoinnin, suunnittelun sekä toteutuksen.
Tapahtumakiertue toteutettiin kolmessa eri ammattiopistossa. Kauneusalan opiskelijoille luotiin inspiroiva päivä uusien innovaatioiden, koulutusten sekä tuoteostosten merkeissä. Yrityksen innovatiivisuutta tuotiin esiin Schwarzkopf Professionalin omalla Essential Looks-trendikokoelmalla, mobiiliapplikaatioilla sekä uutuustuotteilla. Tapahtumapäivä piti sisällään uutuustuotteisiin tutustumista presentaatioiden merkeissä sekä ammattituotteisiin ja trendikokoelmaan paneutumista mobiiliapplikaatioiden kautta. Sisältöä esitellessä panostettiin sosiaaliseen mediaan kuvien ja videoiden kautta tapahtuman kohderyhmää silmällä pitäen. Tapahtumapäivien aikataulua sekä sisältöä muokattiin edellisen tapahtuman havainnoinnin ja palautteen perusteella.
Uusasiakashankinnan todellisen tuloksellisuuden arviointi vaatii useiden kuukausien tai vuosien seurantaa. Tapahtumapäivien aikana saatiin luotua muutamia uusia asiakkuuksia sekä nostettua potentiaalisia asiakkaita tietämättömyyden tasolta jopa ensiostoon saakka. Tapahtumakiertue antoi Schwarzkopf Professional Finlandille uusia näkökumia ammattikoulukohtaisiin tapahtumiin sekä potentiaalisten asiakkaiden kontaktointiin tapahtumamarkkinoinnin kautta.
Tapahtumakiertue toteutettiin kolmessa eri ammattiopistossa. Kauneusalan opiskelijoille luotiin inspiroiva päivä uusien innovaatioiden, koulutusten sekä tuoteostosten merkeissä. Yrityksen innovatiivisuutta tuotiin esiin Schwarzkopf Professionalin omalla Essential Looks-trendikokoelmalla, mobiiliapplikaatioilla sekä uutuustuotteilla. Tapahtumapäivä piti sisällään uutuustuotteisiin tutustumista presentaatioiden merkeissä sekä ammattituotteisiin ja trendikokoelmaan paneutumista mobiiliapplikaatioiden kautta. Sisältöä esitellessä panostettiin sosiaaliseen mediaan kuvien ja videoiden kautta tapahtuman kohderyhmää silmällä pitäen. Tapahtumapäivien aikataulua sekä sisältöä muokattiin edellisen tapahtuman havainnoinnin ja palautteen perusteella.
Uusasiakashankinnan todellisen tuloksellisuuden arviointi vaatii useiden kuukausien tai vuosien seurantaa. Tapahtumapäivien aikana saatiin luotua muutamia uusia asiakkuuksia sekä nostettua potentiaalisia asiakkaita tietämättömyyden tasolta jopa ensiostoon saakka. Tapahtumakiertue antoi Schwarzkopf Professional Finlandille uusia näkökumia ammattikoulukohtaisiin tapahtumiin sekä potentiaalisten asiakkaiden kontaktointiin tapahtumamarkkinoinnin kautta.