Brändimuutoksen vaikutus kuluttajiin : SeiHockey Oy
Hakala, Jukka; Peltomäki, Henri (2018)
Hakala, Jukka
Peltomäki, Henri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää SeiHockey Oy:n seuraajien, kannattajien ja potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia S-Kiekon edustusjoukkueesta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändiin, brändin tutkimiseen ja tekijöihin, jotka vaikuttavat kuluttajien muodostamiin mielikuviin yrityksen brändistä. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa tutkimus, jossa selvitetään SeiHockey Oy:n brändin nykytilanne. Tutkimustulosten perusteella pyrittiin löytämään SeiHockey Oy:n brändin vahvuudet sekä havaitsemaan brändin heikkoudet.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käsitellään brändiä, imagoa ja mainetta sekä urheiluseuran näkökulmasta seuran identiteettiä, brändin rakentamista, brändin merkitystä urheiluliiketoimintaan, kuluttajien kuulumista brändiin, brändin vaikutuksen tutkimista sekä brändin arvoa. Urheiluseuroihin liittyviä asioita käydään läpi lisäksi myös asiakasanalyysin, kilpailija-analyysin ja itseanalyysin kautta.
Opinnäytetyön toisessa osiossa käydään läpi SeiHockey Oy:lle tehtyä bränditutkimusta. Bränditutkimuksessa käytetty kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimen palautteen mahdollistavan kohdan. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä maaliskuussa 2018. Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetusta kyselystä avataan ja analysoidaan tutkimuksesta saadut vastaukset. Tutkimuksesta saadut tulokset, tehdyt johtopäätökset ja vastaajien antamat vapaat terveiset antavat organisaatiolle tiedon, millaisena seuran brändi nähdään tutkimushetkellä sekä arvokasta tietoa jatkossa tehtäviin muutoksiin ja uudistuksiin. Tutkimuksen otoskooksi saatiin 63 vastaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet pitävät S-Kiekkoa nuorekkaana, kehityskelpoisena ja aktiivisena sosiaalisen median hyödyntäjänä. Palauteosiossa moni palaute liittyi haluun nähdä S-Kiekko tulevaisuudessa Mestiksessä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osiossa käsitellään brändiä, imagoa ja mainetta sekä urheiluseuran näkökulmasta seuran identiteettiä, brändin rakentamista, brändin merkitystä urheiluliiketoimintaan, kuluttajien kuulumista brändiin, brändin vaikutuksen tutkimista sekä brändin arvoa. Urheiluseuroihin liittyviä asioita käydään läpi lisäksi myös asiakasanalyysin, kilpailija-analyysin ja itseanalyysin kautta.
Opinnäytetyön toisessa osiossa käydään läpi SeiHockey Oy:lle tehtyä bränditutkimusta. Bränditutkimuksessa käytetty kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimen palautteen mahdollistavan kohdan. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä maaliskuussa 2018. Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutetusta kyselystä avataan ja analysoidaan tutkimuksesta saadut vastaukset. Tutkimuksesta saadut tulokset, tehdyt johtopäätökset ja vastaajien antamat vapaat terveiset antavat organisaatiolle tiedon, millaisena seuran brändi nähdään tutkimushetkellä sekä arvokasta tietoa jatkossa tehtäviin muutoksiin ja uudistuksiin. Tutkimuksen otoskooksi saatiin 63 vastaajaa.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet pitävät S-Kiekkoa nuorekkaana, kehityskelpoisena ja aktiivisena sosiaalisen median hyödyntäjänä. Palauteosiossa moni palaute liittyi haluun nähdä S-Kiekko tulevaisuudessa Mestiksessä.