Ostoprosessin kehittäminen
Launipuro, Petra (2018)
Launipuro, Petra
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718669
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on etsiä ostoprosessin toiminnasta ongelmakohtia. Havaittuihin ongelmakohtiin on tarkoitus etsiä ratkaisukeinoja. Tavoitteena on aikaan saada kehitysehdotuksia ostolaskujen käsittelyprosessissa havaittuihin merkittävimpiin tilanteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusongelma koskee nykyisen ostoprosessin toimintaa, jossa on havaittu ongelmakohtia ja epäedunmukaisia piirteitä. Ostoprosessin toiminta on hidas sekä monivaiheinen. Erityisesti ostoprosessin asiatarkastus ja hyväksyntä vaihe on tuottanut ongelmatilanteita.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukset toteutetaan kohdeyrityksen ostoreskontra osaston teemahaastatteluina. Lisäksi laaditaan kyselylomake, jonka tarkoitus on selventää kokonaisvaltaisempaa kuvaa ja ongelmakohtia prosessissa. Tutkimuksessa löydettiin useampia ongelmakohtia sekä kehittämiskohteita ostoprosessin toiminnassa. Erityisesti esille nousivat automatisoinnin puute ja kehittäminen, esille nousivat myös tiedotuksen heikkous, koulutuksen ja toimintaohjeiden puutteellisuus.
Tutkimuksen tuloksien perusteella muodostui kokonaiskuva ostoprosessin vaikuttavista merkittävimmistä tekijöistä. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että osa asiatarkastajista sekä hyväksyjistä kokee tarvitsevansa lisää koulutusta tietojärjestelmien käyttöön. Tietojärjestelmän toiminnasta havaittiin merkittäviä kehityksenkohteita ja ongelmia ilmeni esimerkiksi sijaisen asettamisessa ja laskujen käsittelyssä. Tutkimuksessa havaittiin myös mahdollisuuksia kehittää yrityksen nykyistä ostoprosessin automatisointia.
Opinnäytetyön tutkimusongelma koskee nykyisen ostoprosessin toimintaa, jossa on havaittu ongelmakohtia ja epäedunmukaisia piirteitä. Ostoprosessin toiminta on hidas sekä monivaiheinen. Erityisesti ostoprosessin asiatarkastus ja hyväksyntä vaihe on tuottanut ongelmatilanteita.
Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukset toteutetaan kohdeyrityksen ostoreskontra osaston teemahaastatteluina. Lisäksi laaditaan kyselylomake, jonka tarkoitus on selventää kokonaisvaltaisempaa kuvaa ja ongelmakohtia prosessissa. Tutkimuksessa löydettiin useampia ongelmakohtia sekä kehittämiskohteita ostoprosessin toiminnassa. Erityisesti esille nousivat automatisoinnin puute ja kehittäminen, esille nousivat myös tiedotuksen heikkous, koulutuksen ja toimintaohjeiden puutteellisuus.
Tutkimuksen tuloksien perusteella muodostui kokonaiskuva ostoprosessin vaikuttavista merkittävimmistä tekijöistä. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että osa asiatarkastajista sekä hyväksyjistä kokee tarvitsevansa lisää koulutusta tietojärjestelmien käyttöön. Tietojärjestelmän toiminnasta havaittiin merkittäviä kehityksenkohteita ja ongelmia ilmeni esimerkiksi sijaisen asettamisessa ja laskujen käsittelyssä. Tutkimuksessa havaittiin myös mahdollisuuksia kehittää yrityksen nykyistä ostoprosessin automatisointia.