Strategian päivittäminen yhdessä henkilöstön kanssa asiakasta kuunnellen
Säätelä, Suvi (2018)
Säätelä, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718641
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lappajärven Osuuspankille. Työn tavoitteena oli päivittää pankin strategia. Alatavoitteina oli, että strategia on selkeä ja että koko henkilöstö on saatu osallistettua strategiaprosessiin. Lisäksi toimeksiantajan tahtotila oli, että projektin yhteydessä tehtäisiin asiakastyytyväisyystutkimus.
Strategian päivittämisen tarve nousi pankkiryhmän päivitetystä strategiasta, jota ei tässä työssä käsitellä. Työssä ei myöskään käsitellä itse strategian viemistä käytäntöön.
Tietoperustana työssä hyödynnettiin strategiaa, strategiatyötä ja strategiamalleja sekä strategisia analyysejä sisältävää lähdemateriaalia.
Työ toteutettiin moniotteisena toimintatutkimuksena helmikuun 2016 ja huhtikuun 2017 väli-senä aikana. Strategian päivittämisessä sovellettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia ja delfoi-menetelmää. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Projektin alatavoitteiden toteutumista mitattiin projektin päätteeksi henkilöstölle lähetetyn sähköisen loppukyselyn avulla.
Työn päätavoite, päivitetty strategia, saavutettiin. Myös asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin. Loppukyselyyn vastanneista 78:lle % strategia oli selkeä ja 100 % vastaajista koki saa-neensa osallistua strategian päivitykseen.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Itse strategian päivitysprosessia kannattaisi jatkossa viedä ketterän strategian suuntaan perinteisen lineaarisen strategiatyön sijaan.
Strategian päivittämisen tarve nousi pankkiryhmän päivitetystä strategiasta, jota ei tässä työssä käsitellä. Työssä ei myöskään käsitellä itse strategian viemistä käytäntöön.
Tietoperustana työssä hyödynnettiin strategiaa, strategiatyötä ja strategiamalleja sekä strategisia analyysejä sisältävää lähdemateriaalia.
Työ toteutettiin moniotteisena toimintatutkimuksena helmikuun 2016 ja huhtikuun 2017 väli-senä aikana. Strategian päivittämisessä sovellettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia ja delfoi-menetelmää. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Projektin alatavoitteiden toteutumista mitattiin projektin päätteeksi henkilöstölle lähetetyn sähköisen loppukyselyn avulla.
Työn päätavoite, päivitetty strategia, saavutettiin. Myös asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin. Loppukyselyyn vastanneista 78:lle % strategia oli selkeä ja 100 % vastaajista koki saa-neensa osallistua strategian päivitykseen.
Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Itse strategian päivitysprosessia kannattaisi jatkossa viedä ketterän strategian suuntaan perinteisen lineaarisen strategiatyön sijaan.