Tunnekasvatusta koteihin Kimochis-menetelmän avulla
Vauhkonen, Ida; Tuukkanen, Nina (2018)
Vauhkonen, Ida
Tuukkanen, Nina
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718629
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli perheiden osallisuuden tukeminen ja tunnekasvatustaitojen ja tietojen levittäminen koteihin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Huiskilon päiväkodin kanssa. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2018.
Työn teoreettinen perusta koostuu tunteista ja tunnetaidoista, tunnekasvatuksesta, Kimochis-tunnekasvatusmenetelmästä sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa järjestettiin neljä tunnekasvatusiltaa, joihin vanhemmat osallistuivat yhdessä lastensa kanssa. Tunnekasvatusilloissa käytiin Kimochis-tunnekasvatusmenetelmän avulla läpi erilaisia tunteita ja tapoja ilmaista niitä. Illat koostuivat keskusteluista sekä toiminnallisista osuuksista. Viimeisessä tunnekasvatusillassa perheet saivat kotiin kirjeen, johon oli koottu tietoa tunnekasvatuksesta ja ideoita tunnekasvatukseen kotona. Kirje jaettiin myös niille perheille, jotka eivät päässeet mukaan tunnekasvatusiltoihin.
Työn tilaaja toivoi perheiden osallistamista päiväkodin toimintaan ja tunnekasvatusmenetelmä Kimochisin tunnetuksi tekemistä myös vanhemmille. Tunnekasvatusilloissa kerättiin palautetta iltojen sisällöstä ja perheiden toiveista. Tämän lisäksi tunnekasvatusilloista koottiin Webropol-kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten perheet ovat käyttäneet tunnekasvatusta kotona tunnekasvatusiltojen myötä. Tunnekasvatusillat saivat positiivista palautetta niin päiväkodilta kuin perheiltäkin. Illat motivoivat perheitä keskustelemaan enemmän tunteista kotona kuin aiemmin. Huiskilon päiväkodin henkilöstö piti tunnekasvatusiltoja hyödyllisinä ja päiväkodin lastentarhanopettajat ovat ajatelleet toteuttaa samantyyppistä toimintaa tulevaisuudessa.
Työn teoreettinen perusta koostuu tunteista ja tunnetaidoista, tunnekasvatuksesta, Kimochis-tunnekasvatusmenetelmästä sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa järjestettiin neljä tunnekasvatusiltaa, joihin vanhemmat osallistuivat yhdessä lastensa kanssa. Tunnekasvatusilloissa käytiin Kimochis-tunnekasvatusmenetelmän avulla läpi erilaisia tunteita ja tapoja ilmaista niitä. Illat koostuivat keskusteluista sekä toiminnallisista osuuksista. Viimeisessä tunnekasvatusillassa perheet saivat kotiin kirjeen, johon oli koottu tietoa tunnekasvatuksesta ja ideoita tunnekasvatukseen kotona. Kirje jaettiin myös niille perheille, jotka eivät päässeet mukaan tunnekasvatusiltoihin.
Työn tilaaja toivoi perheiden osallistamista päiväkodin toimintaan ja tunnekasvatusmenetelmä Kimochisin tunnetuksi tekemistä myös vanhemmille. Tunnekasvatusilloissa kerättiin palautetta iltojen sisällöstä ja perheiden toiveista. Tämän lisäksi tunnekasvatusilloista koottiin Webropol-kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten perheet ovat käyttäneet tunnekasvatusta kotona tunnekasvatusiltojen myötä. Tunnekasvatusillat saivat positiivista palautetta niin päiväkodilta kuin perheiltäkin. Illat motivoivat perheitä keskustelemaan enemmän tunteista kotona kuin aiemmin. Huiskilon päiväkodin henkilöstö piti tunnekasvatusiltoja hyödyllisinä ja päiväkodin lastentarhanopettajat ovat ajatelleet toteuttaa samantyyppistä toimintaa tulevaisuudessa.