Marketing strategy for Company X
Niemi, Ville (2018)
Niemi, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia mitkä markkinointikanavat ovat parhaat Yritys X:lle ja laatia sen mukaan markkinointistrategia yritykselle tulosten ja teorian perusteella.
Teoriaosuus tässä opinnäytetyössä on eri tavoilla markkinointiin liittyvää, kuten asiakassegmentointia, asiakassuhteiden ylläpitoa, kvantitatiivisen datan kerääminen, markkinointi eri segmenteille, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi ja sosiaalisen median käyttö markkinointivälineenä.
Tutkimusosuus opinnäytetyössä suoritettiin verkossa ja paperilla tehdyn kyselyn perusteella. Kyselyn data analysoitiin ja sille tehtiin tilastollista analyysiä, jolla selvitettiin vastausten korreloitumista toistensa kanssa. Datan pohjalta tehtiin SWOT analyysi ja TOWS matriisi Yritys X:n Toimitusjohtajan kanssa. Näillä pystyttiin kartoittamaan Yritys X:n nykyinen asema ja tulevaisuuden vaihtoehdot.
Tutkimuksen perusteella keskivertoasiakas on alle 20 vuotias Tampereella asuva opiskelija, jonka suosituin sosiaalinen media kanava on Instagram. Yritys X:stä asiakkaat olivat eniten kuulleet vanhemmiltaan, Googlesta tai kavereilta. Tutkimusosion tulosten perusteella pystyttiin luomaan suositukset Yritys X:lle. Suosituksissa kerrotaan kuinka suunnata heidän markkinointinsa tehokkaalla tavalla oikealle kohderyhmälle, käyttäen markkinointikanavia missä mahdolliset asiakkaat ovat aktiivisesti läsnä.
Teoriaosuus tässä opinnäytetyössä on eri tavoilla markkinointiin liittyvää, kuten asiakassegmentointia, asiakassuhteiden ylläpitoa, kvantitatiivisen datan kerääminen, markkinointi eri segmenteille, hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi ja sosiaalisen median käyttö markkinointivälineenä.
Tutkimusosuus opinnäytetyössä suoritettiin verkossa ja paperilla tehdyn kyselyn perusteella. Kyselyn data analysoitiin ja sille tehtiin tilastollista analyysiä, jolla selvitettiin vastausten korreloitumista toistensa kanssa. Datan pohjalta tehtiin SWOT analyysi ja TOWS matriisi Yritys X:n Toimitusjohtajan kanssa. Näillä pystyttiin kartoittamaan Yritys X:n nykyinen asema ja tulevaisuuden vaihtoehdot.
Tutkimuksen perusteella keskivertoasiakas on alle 20 vuotias Tampereella asuva opiskelija, jonka suosituin sosiaalinen media kanava on Instagram. Yritys X:stä asiakkaat olivat eniten kuulleet vanhemmiltaan, Googlesta tai kavereilta. Tutkimusosion tulosten perusteella pystyttiin luomaan suositukset Yritys X:lle. Suosituksissa kerrotaan kuinka suunnata heidän markkinointinsa tehokkaalla tavalla oikealle kohderyhmälle, käyttäen markkinointikanavia missä mahdolliset asiakkaat ovat aktiivisesti läsnä.