Kuvakirja kiinalaiselle matkailijalle – viestintää kuvien välityksellä
Manninen, Pia (2018)
Manninen, Pia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718541
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen eli toiminnallisen opinnäytetyön päätavoitteena, oli tehdä kuvakirja, Suomeen saapuvalle kiinalaiselle matkailijalle. Alatavoitteina oli luoda kohderyhmälle soveltuva sisältö, sekä yksinkertainen ja kooltaan helppokäyttöinen kuvakirja. Aiheen valinta liittyy omakohtaiseen kokemukseen matkaillessani Kiinassa. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa.
Opinnäytetyö sisältää raportin, sekä kuvakirjan liitteenä. Opinnäytetyöni rajasin koskemaan kiinalaisia matkailijoita. Se on suunnattu Suomessa matkaileville kiinalaisille, joiden kielitaito ei riitä kommunikoimaan paikallisten kanssa. Kuvakirjan ajatuksena on, että käyttäjä pystyy sormella osoittamalla näyttämään, mitä hän haluaa, niin että toinen osapuoli ymmärtää tarpeen.
Raportin tietoperustassa paneudun neljään eri pääaiheeseen: kiinalaiset matkailijat, kulttuurien välinen viestintä, palvelumuotoilu ja oppaan laatiminen. Tietolähteinä olen käyttänyt aihepiirien kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkoaineistoja. Raporttini empiirinen osio koostuu kuvakirjan toteuttamisesta. Kerron työn taustasta, tavoitteista, kohderyhmästä, sisällön suunnittelusta ja itse toteutuksesta, sekä perustelen valintojani. Valmiin kuvakirjan testaaminen ja siihen liittyvät muutokset, avaan tässä osiossa. Kuvakirjaa työstäessäni käytin työskentelymenetelminä tiedonkeruuta monipuolisista lähteistä, sekä käsitekarttaa ja aihelistaa, jotka auttoivat sisällön ja rakenteen suunnittelemisessa. Tein avoimia ja puolistrukturoituja haastatteluja, jotta sain selvitettyä kuvakirjan tarpeellisuutta, muutosideoita ja kehitysehdotuksia. Käytin hyödyksi omia kokemuksiani useammalta Kiinan matkaltani.
Aloitin opinnäytetyön tekemisen alkuvuodesta 2018. Ensin kirjoitin tietoperustan, jonka jälkeen siirryin tekemään empiiristä osiota ja kuvakirjaa. Kuvakirjan valmistamisessa käytettiin tukena tietoperustaa. Tuloksena syntyi helppokäyttöinen ja yksinkertainen kuvakirja kiinalaiselle matkailijalle. Suomen matkailun kannalta, kuvakirja helpottaa kiinalaisen matkailijan omatoimista liikkumista. Kuvakirja mahdollistaa kiinalaisen matkailijan käyttää enemmän paikallisia palveluja, sekä helpottaa kommunikointia paikallisväestön kanssa.
Valmiin kuvakirjan esittelin kymmenelle henkilölle, joista 70 % työskentelee matkailun ja kiinalaisten matkailijoiden parissa. Heiltä sain kehitysehdotuksia, joista osan toteutin. Haastatelluista 80 % uskoi, että kuvakirjalle olisi tarvetta. Heidän mielestään kuvakirja helpottaisi kommunikointia kiinalaisen matkailijan ja palveluntarjoajan välillä. Kuvakirjaa voisi kehittää visuaalisuuden, sommittelun sekä valokuvien laadun osalta, sekä kirjoittaa ensimmäiselle sivulle kiinankielisen käyttöohjeen.
Opinnäytetyö sisältää raportin, sekä kuvakirjan liitteenä. Opinnäytetyöni rajasin koskemaan kiinalaisia matkailijoita. Se on suunnattu Suomessa matkaileville kiinalaisille, joiden kielitaito ei riitä kommunikoimaan paikallisten kanssa. Kuvakirjan ajatuksena on, että käyttäjä pystyy sormella osoittamalla näyttämään, mitä hän haluaa, niin että toinen osapuoli ymmärtää tarpeen.
Raportin tietoperustassa paneudun neljään eri pääaiheeseen: kiinalaiset matkailijat, kulttuurien välinen viestintä, palvelumuotoilu ja oppaan laatiminen. Tietolähteinä olen käyttänyt aihepiirien kirjallisuutta, artikkeleita ja verkkoaineistoja. Raporttini empiirinen osio koostuu kuvakirjan toteuttamisesta. Kerron työn taustasta, tavoitteista, kohderyhmästä, sisällön suunnittelusta ja itse toteutuksesta, sekä perustelen valintojani. Valmiin kuvakirjan testaaminen ja siihen liittyvät muutokset, avaan tässä osiossa. Kuvakirjaa työstäessäni käytin työskentelymenetelminä tiedonkeruuta monipuolisista lähteistä, sekä käsitekarttaa ja aihelistaa, jotka auttoivat sisällön ja rakenteen suunnittelemisessa. Tein avoimia ja puolistrukturoituja haastatteluja, jotta sain selvitettyä kuvakirjan tarpeellisuutta, muutosideoita ja kehitysehdotuksia. Käytin hyödyksi omia kokemuksiani useammalta Kiinan matkaltani.
Aloitin opinnäytetyön tekemisen alkuvuodesta 2018. Ensin kirjoitin tietoperustan, jonka jälkeen siirryin tekemään empiiristä osiota ja kuvakirjaa. Kuvakirjan valmistamisessa käytettiin tukena tietoperustaa. Tuloksena syntyi helppokäyttöinen ja yksinkertainen kuvakirja kiinalaiselle matkailijalle. Suomen matkailun kannalta, kuvakirja helpottaa kiinalaisen matkailijan omatoimista liikkumista. Kuvakirja mahdollistaa kiinalaisen matkailijan käyttää enemmän paikallisia palveluja, sekä helpottaa kommunikointia paikallisväestön kanssa.
Valmiin kuvakirjan esittelin kymmenelle henkilölle, joista 70 % työskentelee matkailun ja kiinalaisten matkailijoiden parissa. Heiltä sain kehitysehdotuksia, joista osan toteutin. Haastatelluista 80 % uskoi, että kuvakirjalle olisi tarvetta. Heidän mielestään kuvakirja helpottaisi kommunikointia kiinalaisen matkailijan ja palveluntarjoajan välillä. Kuvakirjaa voisi kehittää visuaalisuuden, sommittelun sekä valokuvien laadun osalta, sekä kirjoittaa ensimmäiselle sivulle kiinankielisen käyttöohjeen.