Kirjanpito ja tilinpäätös -opintojakson harjoitustehtävät Netvisor-ohjelmalle
Toroskainen, Marjut; Pokki-Paloniemi, Tarja (2018)
Toroskainen, Marjut
Pokki-Paloniemi, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618317
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia harjoitustehtäviä digitaalisen Netvisor-taloushallinto-ohjelman opetuskäyttöön. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Metropolia Ammattikorkeakoululle ja tarkoituksena on laadittujen harjoitustehtävien lisäksi täsmentää Netvisor-ohjelman opetuskäytön hallinnointia muun muassa käyttäjäroolien luomisella opetusprosessiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka on toteutettu monimenetelmäisesti käyttäen muun muassa kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Monimenetelmäisyydellä tarkoitetaan digitaalisuuteen tutustumista Netvisor-ohjelman avulla ja raportointia opetuksen digitaalisuudesta asiantuntijoiden tuottamiseksi. Laadullisen tutkimusmenetelmän keinoina käytettiin avoimia haastatteluja. Hankituilla tiedolla pyrittiin saamaan laaja-alainen käsitys ja luomaan kuva tämän päivän taloushallinnon ammattilaisten työelämän osaamisvaatimuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalisuutta muutostekijänä, kirjanpitäjän muuttuvaa roolia toimiala-asiantuntijaksi ja digitaalisen taloushallinnon opetusta ammattikorkeakoulussa. Lähdemateriaali teoreettiseen osioon kerättiin pääosin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, taloushallintoalan artikkeleista ja Internetistä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena luotiin harjoitustehtävät Metropolia Ammattikorkeakoulun laskentatoimen ja kirjanpidon opetukseen. Harjoitustehtävien tuella voidaan kehittää digitaalisen taloushallinto-ohjelman opetuskäyttöä.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti käsitystämme siitä, että Metropolia Ammattikorkeakoulu on pääkaupunkiseudulla avainasemassa digitaalisen taloushallinnon asiantuntijoiden kasvattamona ja voi toimia mahdollistajana yritysyhteistyössä ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti ratkaisujen areenalla. Metropolia hyötyisi aiheen jatkotutkimuksesta opetuksessa muilla kursseilla sekä yritysyhteistyössä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joka on toteutettu monimenetelmäisesti käyttäen muun muassa kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Monimenetelmäisyydellä tarkoitetaan digitaalisuuteen tutustumista Netvisor-ohjelman avulla ja raportointia opetuksen digitaalisuudesta asiantuntijoiden tuottamiseksi. Laadullisen tutkimusmenetelmän keinoina käytettiin avoimia haastatteluja. Hankituilla tiedolla pyrittiin saamaan laaja-alainen käsitys ja luomaan kuva tämän päivän taloushallinnon ammattilaisten työelämän osaamisvaatimuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee digitaalisuutta muutostekijänä, kirjanpitäjän muuttuvaa roolia toimiala-asiantuntijaksi ja digitaalisen taloushallinnon opetusta ammattikorkeakoulussa. Lähdemateriaali teoreettiseen osioon kerättiin pääosin aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, taloushallintoalan artikkeleista ja Internetistä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena luotiin harjoitustehtävät Metropolia Ammattikorkeakoulun laskentatoimen ja kirjanpidon opetukseen. Harjoitustehtävien tuella voidaan kehittää digitaalisen taloushallinto-ohjelman opetuskäyttöä.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti käsitystämme siitä, että Metropolia Ammattikorkeakoulu on pääkaupunkiseudulla avainasemassa digitaalisen taloushallinnon asiantuntijoiden kasvattamona ja voi toimia mahdollistajana yritysyhteistyössä ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti ratkaisujen areenalla. Metropolia hyötyisi aiheen jatkotutkimuksesta opetuksessa muilla kursseilla sekä yritysyhteistyössä.