Journalistiopiskelijasta sisältömarkkinoinnin osaajaksi
Kauppinen, Roosa (2018)
Kauppinen, Roosa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618308
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö selvittää tekijän kehitystä journalistiopiskelijasta sisältömarkkinoinnin osaajaksi. Työ esittelee portfoliomuodossa, miten tekijän ammatillinen osaaminen ja itsetunto ovat kehittyneet kahden työvuoden aikana.
Työn tavoitteena on esitellä yksi kasvutarina siitä, miten tekijä kehittyy opiskelijasta ammattilaiseksi, ja miten osaaminen kehittyy työelämässä saadun kokemuksen kautta. Kasvutarina esitellään portfoliomuodossa kolmea työnäytettä esitellen. Työnäytteiden avulla kuvataan tekijän ammatillista kehittymistä sisältömarkkinoijana. Työnäytteet ovat vuosilta 2017-2018.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa selvitetään journalismin ja sisältömarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja määritelmät, sekä analysoidaan niiden välisiä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Journalismin ja sisältömarkkinoinnin tarkoitusperät ja tehtävät eroavat toisistaan. Journalismin tarkoituksena on palvella yhteiskuntaa ja kansalaisia, kun taas sisältömarkkinointi puolestaan palvelee yrityksiä. Median murroksen myötä nämä kaksi ammattikuntaa kuitenkin omaavat yhä enemmän yhtäläisyyksiä. Journalistisista taidoista on hyötyä sisältömarkkinoinnin kentällä, ja journalistinen osaaminen avaakin työllistymismahdollisuuksia sisältömarkkinoinnillisiin tehtäviin.
Opinnäytetyön portfolio-osiossa käsitellään tekijän ammatillista kehittymistä sisältömarkkinoijana kolmen työnäytteen avulla. Vuonna 2017 tekijä siirtyi kesken toimittajaopintojen sisältömarkkinoinnin työtehtäviin. Työnäytteiden avulla havaitaan, että tekijä oli aluksi hukassa sisältömarkkinoinnillisten ja journalististen työprosessien välillä tasapainoillessa, mutta työkokemuksen karttuessa sisältömarkkinoinnillinen osaaminen syventyi hetki hetkeltä. Tekijä oppi matkan varrella arvostamaan journalistisia taitojaan ja luottamaan omaan ammatilliseen osaamiseensa.
Opinnäytetyö päättyy osioon, jossa kuvaillaan tekijän tämänhetkistä ammatillista identiteettiä ja seikkoja, jotka siihen ovat vaikuttaneet. Lisäksi osiossa käsitellään tekijän ammatillisia kehitystavoitteita tulevaisuudessa, sekä arvioidaan opinnäytetyöprosessia ja sen tarjoamia oppeja.
Työn tavoitteena on esitellä yksi kasvutarina siitä, miten tekijä kehittyy opiskelijasta ammattilaiseksi, ja miten osaaminen kehittyy työelämässä saadun kokemuksen kautta. Kasvutarina esitellään portfoliomuodossa kolmea työnäytettä esitellen. Työnäytteiden avulla kuvataan tekijän ammatillista kehittymistä sisältömarkkinoijana. Työnäytteet ovat vuosilta 2017-2018.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa selvitetään journalismin ja sisältömarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja määritelmät, sekä analysoidaan niiden välisiä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Journalismin ja sisältömarkkinoinnin tarkoitusperät ja tehtävät eroavat toisistaan. Journalismin tarkoituksena on palvella yhteiskuntaa ja kansalaisia, kun taas sisältömarkkinointi puolestaan palvelee yrityksiä. Median murroksen myötä nämä kaksi ammattikuntaa kuitenkin omaavat yhä enemmän yhtäläisyyksiä. Journalistisista taidoista on hyötyä sisältömarkkinoinnin kentällä, ja journalistinen osaaminen avaakin työllistymismahdollisuuksia sisältömarkkinoinnillisiin tehtäviin.
Opinnäytetyön portfolio-osiossa käsitellään tekijän ammatillista kehittymistä sisältömarkkinoijana kolmen työnäytteen avulla. Vuonna 2017 tekijä siirtyi kesken toimittajaopintojen sisältömarkkinoinnin työtehtäviin. Työnäytteiden avulla havaitaan, että tekijä oli aluksi hukassa sisältömarkkinoinnillisten ja journalististen työprosessien välillä tasapainoillessa, mutta työkokemuksen karttuessa sisältömarkkinoinnillinen osaaminen syventyi hetki hetkeltä. Tekijä oppi matkan varrella arvostamaan journalistisia taitojaan ja luottamaan omaan ammatilliseen osaamiseensa.
Opinnäytetyö päättyy osioon, jossa kuvaillaan tekijän tämänhetkistä ammatillista identiteettiä ja seikkoja, jotka siihen ovat vaikuttaneet. Lisäksi osiossa käsitellään tekijän ammatillisia kehitystavoitteita tulevaisuudessa, sekä arvioidaan opinnäytetyöprosessia ja sen tarjoamia oppeja.