Lounaistieto.fi -sivuston näkyvyyden kehittäminen
Jokinen, Eveliina (2018)
Jokinen, Eveliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618292
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lounaistieto.fi- sivustolle, joka tarjoaa avointa tietoa internetin välityksellä. Tutkimuksen päätavoite oli löytää keino sivuston näkyvyyden kehittämiseen. Tutkimuksen osaongelmia oli 1) selvittää, mitä tarkoittaa avoin data ja rajapinnat, 2) Onko nykyinen markkinointitapa ollut riittävä sekä 3) Mitä markkinointikanavaa käyttämällä sivusto saisi enemmän näkyvyyttä. Tutkimus suo-ritettiin vuoden 2018 aikana.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin toimeksiantajan tarjoaman avoimen datan merkitystä sekä siihen liittyvän rajapinnan määrittely. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös markkinointia, digitaalista markkinointia sekä hakukonemarkkinointia ja sen optimointia. Lisäksi selvitettiin sosiaalisen median osuutta digitaalisessa mark-kinoinnissa. Osuus perustui vahvasti ammattikirjallisuuteen ja internet sivustoihin.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoria osuudesta saatuja tietoja, joiden perusteella tehtiin kaksi kysely lomaketta. Empiirisessä osiossa luotiin toimeksiantajalle markki-nointikanavien käyttö ehdotuksia.
Tutkielman tekemisen ongelmaksi tuli kyselyiden vähäinen vastausmäärä, jonka takia jouduttiin tekemään yhteensä kolme kysely lähetystä eri henkilöryhmille. Tutkielman tulos perustui kyselyiden tuloksiin, joiden mukaan toimeksiantajalle saatiin selvitettyä markkinointikanava ehdotuksia. Ehdotuksiksi muodostui Facebook, Instagram ja Snapchat. Toimeksiantajalla on jo toimintaa Facebookissa, Twitterissä ja Flickrissä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin toimeksiantajan tarjoaman avoimen datan merkitystä sekä siihen liittyvän rajapinnan määrittely. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös markkinointia, digitaalista markkinointia sekä hakukonemarkkinointia ja sen optimointia. Lisäksi selvitettiin sosiaalisen median osuutta digitaalisessa mark-kinoinnissa. Osuus perustui vahvasti ammattikirjallisuuteen ja internet sivustoihin.
Empiirisessä osiossa sovellettiin teoria osuudesta saatuja tietoja, joiden perusteella tehtiin kaksi kysely lomaketta. Empiirisessä osiossa luotiin toimeksiantajalle markki-nointikanavien käyttö ehdotuksia.
Tutkielman tekemisen ongelmaksi tuli kyselyiden vähäinen vastausmäärä, jonka takia jouduttiin tekemään yhteensä kolme kysely lähetystä eri henkilöryhmille. Tutkielman tulos perustui kyselyiden tuloksiin, joiden mukaan toimeksiantajalle saatiin selvitettyä markkinointikanava ehdotuksia. Ehdotuksiksi muodostui Facebook, Instagram ja Snapchat. Toimeksiantajalla on jo toimintaa Facebookissa, Twitterissä ja Flickrissä.