Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kehon liikkuvuus : Tapaustutkimus
Jelonen, Aino-Kaisa (2018)
Jelonen, Aino-Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618280
Tiivistelmä
Kehon liikkuvuudella tarkoitetaan nivelen mahdollisia liikkeitä eri liikesuunnissa. Liikkuvuus on yksi fyysisen toimintakyvyn osa-alueista ja siihen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten ikä, fyysinen aktiivisuus ja liikkuvuusharjoittelu. Lasten ja nuorten liikkuvuudessa tapahtuu eri ikävaiheissa muutoksia. Riittävän liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi sitä tulisi arvioida ja harjoittaa säännöllisesti. Tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaisten koululaisten fyysinen aktiivisuus ja toimintakyky eivät ole riittävällä tasolla. Erityisesti huolta on aiheuttanut poikien liikkuvuus. Kouluikäisten, erityisesti erityistä tukea tarvitsevien, fyysisestä toimintakyvystä ja liikkuvuudesta kaivattaisiin lisää tutkimustietoa.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on erityistä tukea tarvitsevien kouluikäisten kehon liikkuvuus ja mitkä tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä keskisuomalaisen koulun kanssa ja siihen osallistui kuusi erityisen tuen piirissä olevaa oppilasta. Tutkittavista neljä oli poikia ja kaksi tyttöä ja he olivat tutkimuksen toteutuksen aikana 12–15-vuotiaita. Keskeisin syy tutkittavien erityisen tuen tarpeelle oli kielellinen erityisvaikeus. Tutkimusaineisto kerättiin kolmella menetelmällä, jotka olivat kysely, Move! -fyysisen suorituskyvyn arviointijärjestelmä (Move!) sekä nivelliikkuvuuksien ja lihasvenyvyyksien mittaus.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalla tutkittavista liikkuvuus vaikutti olevan nor-maali. Move! -tulosten mukaan alaselän ojennus täysistunnassa sekä vasemman olkapään liikkuvuus oli tutkittaville haasteellisinta. Nivelliikkuvuuksissa rajoitteita esiintyi enemmistöllä ylemmän nilkkanivelen dorsifleksiossa ja lonkkanivelen fleksiossa. Lihaskireyksiä ilmeni ainakin puolella hamstring -lihaksissa, lonkankoukistajissa ja m. gastrocnemiuksessa. Jokaisella tutkittavalla oli puolieroja, erityisesti lonkkanivelessä. Tutkittavien liikkuvuuden rajoitukset vaikuttivat johtuvan lihaskireyksistä.
Tavoitteena oli selvittää, millainen on erityistä tukea tarvitsevien kouluikäisten kehon liikkuvuus ja mitkä tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä keskisuomalaisen koulun kanssa ja siihen osallistui kuusi erityisen tuen piirissä olevaa oppilasta. Tutkittavista neljä oli poikia ja kaksi tyttöä ja he olivat tutkimuksen toteutuksen aikana 12–15-vuotiaita. Keskeisin syy tutkittavien erityisen tuen tarpeelle oli kielellinen erityisvaikeus. Tutkimusaineisto kerättiin kolmella menetelmällä, jotka olivat kysely, Move! -fyysisen suorituskyvyn arviointijärjestelmä (Move!) sekä nivelliikkuvuuksien ja lihasvenyvyyksien mittaus.
Tutkimustulosten mukaan suurimmalla osalla tutkittavista liikkuvuus vaikutti olevan nor-maali. Move! -tulosten mukaan alaselän ojennus täysistunnassa sekä vasemman olkapään liikkuvuus oli tutkittaville haasteellisinta. Nivelliikkuvuuksissa rajoitteita esiintyi enemmistöllä ylemmän nilkkanivelen dorsifleksiossa ja lonkkanivelen fleksiossa. Lihaskireyksiä ilmeni ainakin puolella hamstring -lihaksissa, lonkankoukistajissa ja m. gastrocnemiuksessa. Jokaisella tutkittavalla oli puolieroja, erityisesti lonkkanivelessä. Tutkittavien liikkuvuuden rajoitukset vaikuttivat johtuvan lihaskireyksistä.