Elämyksellisen teematapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen : Case: Kyrön Matkailun Edistämiskeskus
Kauppinen, Tiia (2018)
Kauppinen, Tiia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618264
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa elämyksellinen teematapahtuma, Kyröön Kekri. Toimeksiantajana opinnäytetyöllä toimi Isossakyrössä sijaitseva Kyrö Distillery Companyn vierailukeskus Kyrön Matkailun Edistämiskeskus. Vierailukeskus on pääsääntöisesti avoinna tilauksesta yli kymmenen hengen ryhmille, joten tapahtuman ideana oli tavoittaa kohderyhmän ulkopuolelle jäävät asiakkaat ja tarjota heille mahdollisuus päästä osallistumaan Juurella illalliselle ja kokea ainutlaatuinen Kyrö-elämys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui Tarssasen ja Kyläsen (2009) elämyskolmio -mallista, palvelumuotoilusta, tarinallistamisesta sekä FAMM-mallista (Gustafsson, Öström, Johansson & Mossberg 2006). FAMM-mallin avulla tarkasteltiin ravintolan palvelukokonaisuutta viiden teeman pohjalta: tilan, kohtaamisen, tuotteen, johtamisen ja tunnelman. Prosessissa pyrittiin huomioimaan ja hyödyntämään tekijöitä, jotka muodostavat elämyksellisen kokemuksen asiakkaalle.
Opinnäytetyön tuloksena järjestettiin 12.10.2018 Kyröön Kekri-tapahtuma yhteistyössä Juurella ravintolan kanssa. Tapahtuma mitoitettiin 50 hengelle ja tapahtumaa edeltävänä päivänä Kyröön Kekri oli loppuunmyyty. Varsinaisena tapahtumapäivänä 2 henkilöä ei päässeet osallistumaan, joten lopullinen osallistujamäärä oli 48 henkilöä. Tapahtuman päätteeksi osallistujille jaettiin palautekyselylomake, johon lopulta vastasi 47 henkilöä. Pääosin palaute oli positiivista ja vastaajista 37 koki, että tapahtuma vastasi odotuksia erinomaisesti. Palautekyselylomakkeen avulla saatiin kartoitettua asiakkaiden yleistä tyytyväisyyttä sekä kerättiin kehittämisideoita, joita hyödynnetään tulevaisuudessa samankaltaisten tapahtumien suunnittelussa
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui Tarssasen ja Kyläsen (2009) elämyskolmio -mallista, palvelumuotoilusta, tarinallistamisesta sekä FAMM-mallista (Gustafsson, Öström, Johansson & Mossberg 2006). FAMM-mallin avulla tarkasteltiin ravintolan palvelukokonaisuutta viiden teeman pohjalta: tilan, kohtaamisen, tuotteen, johtamisen ja tunnelman. Prosessissa pyrittiin huomioimaan ja hyödyntämään tekijöitä, jotka muodostavat elämyksellisen kokemuksen asiakkaalle.
Opinnäytetyön tuloksena järjestettiin 12.10.2018 Kyröön Kekri-tapahtuma yhteistyössä Juurella ravintolan kanssa. Tapahtuma mitoitettiin 50 hengelle ja tapahtumaa edeltävänä päivänä Kyröön Kekri oli loppuunmyyty. Varsinaisena tapahtumapäivänä 2 henkilöä ei päässeet osallistumaan, joten lopullinen osallistujamäärä oli 48 henkilöä. Tapahtuman päätteeksi osallistujille jaettiin palautekyselylomake, johon lopulta vastasi 47 henkilöä. Pääosin palaute oli positiivista ja vastaajista 37 koki, että tapahtuma vastasi odotuksia erinomaisesti. Palautekyselylomakkeen avulla saatiin kartoitettua asiakkaiden yleistä tyytyväisyyttä sekä kerättiin kehittämisideoita, joita hyödynnetään tulevaisuudessa samankaltaisten tapahtumien suunnittelussa