Kansainväliset valmiudet opinnoissa - Savonian opiskelijoiden kokemus
Piik, Johanna (2018)
Piik, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618250
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Savonia ammattikorkeakoulun opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia kansainvälisyydestä ja kansainvälisten valmiuksien kehittymisestä opinnoissa. Savonian lukukausikyselyssä syksyllä 2017 opiskelijoilta kysyttiin mielipidettä väitteeseen ”opinnot edistävät kansainvälisiä valmiuksia” asteikolla 1 (=täysin eri mieltä) - 4 (=täysin samaa mieltä). Väitteeseen vastanneita oli yhteensä 1306. Vastausten keskiarvo jäi kyselyssä Savonian osalta alhaiseksi. Aiheeseen haluttiin paneutua tarkemmin selvittämällä opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia kansainvälisyydestä ja kansainvälisten valmiuksien kokemisesta opinnoissa. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää näitä näkökulmia ja pohtia, miksi lukukausikyselyn tulokset jäivät alhaisiksi. Toimeksiantajana työlle toimi Savonian kansainvälisyyspalvelut ja yhteyshenkilönä kansainvälisten asioiden päällikkö Virpi Laukkanen.
Opiskelijoiden mielipiteitä päätettiin tutkia kyselylomakkeen kautta. Kyselyä jaettiin keväällä 2018 sekä opiskelijoiden tietoportaali Repussa että koulutusalakohtaisesti kansainvälisyyskoordinaattoreiden kautta suoraan opiskelijoille. Lopullinen vastaajamäärä oli 76. Tutkimuksesta muodostui kvantitatiivinen kokonaisuus, jonka tuloksista koottiin koulutusalakohtaiset tiivistelmät sekä kehitysehdotuksia Savonian toimintaan kansainvälisyyden edistämiseksi opin-noissa.
Kansainvälisyys on yksi tärkeimmistä korkeakoulujen toimintaa koskevista aiheista, sen ollessa globalisoituvan maailman tärkeimpiä kulmakiviä. Esimerkiksi Euroopan Unioni, Opetusministeriö ja korkeakoulut itse antavat ohjeistuksia kansainvälisyydestä, kansainvälisten valmiuksien kehittämisestä ja niiden osuudesta koulutukseen. Kansainvälinen osaaminen on arkipäivää lähes jokaisella toimialalla niin yhteistyössä, asiakaspalvelussa kuin työ- tai koulu-yhteisössäkin. Perinteisesti kansainvälisyys ja kansainvälinen osaaminen koetaan olevan kielitaitoa, monikulttuurisuuden ymmärtämistä ja yhteistyötaitoja. Nykyisin käsitykset kansainvälisisistä valmiuksista ovat kuitenkin laajentuneet käsittämään myös esimerkiksi verkostojen luontia, kykyä ajatella oman kokemusalueen ulkopuolelta sekä kiinnostua maailman tapahtumista.
Kansainvälisyyden luonne on siis muuttunut osaksi arkipäiväistä toimintaa. Tähän ovat vauhdittavina tekijöinä vaikuttaneet muun muassa internetin käytön kasvu sekä koulutuksen kehitys. Kuitenkin kokemus kansainvälisyydestä jää monilla vähäiseksi, mikä johtuu osaksi siitä, että kansainvälisyyteen liitettävät ominaisuudet ja taidot ovat osa lähes kaikkea toimintaamme.
Opiskelijoiden mielipiteitä päätettiin tutkia kyselylomakkeen kautta. Kyselyä jaettiin keväällä 2018 sekä opiskelijoiden tietoportaali Repussa että koulutusalakohtaisesti kansainvälisyyskoordinaattoreiden kautta suoraan opiskelijoille. Lopullinen vastaajamäärä oli 76. Tutkimuksesta muodostui kvantitatiivinen kokonaisuus, jonka tuloksista koottiin koulutusalakohtaiset tiivistelmät sekä kehitysehdotuksia Savonian toimintaan kansainvälisyyden edistämiseksi opin-noissa.
Kansainvälisyys on yksi tärkeimmistä korkeakoulujen toimintaa koskevista aiheista, sen ollessa globalisoituvan maailman tärkeimpiä kulmakiviä. Esimerkiksi Euroopan Unioni, Opetusministeriö ja korkeakoulut itse antavat ohjeistuksia kansainvälisyydestä, kansainvälisten valmiuksien kehittämisestä ja niiden osuudesta koulutukseen. Kansainvälinen osaaminen on arkipäivää lähes jokaisella toimialalla niin yhteistyössä, asiakaspalvelussa kuin työ- tai koulu-yhteisössäkin. Perinteisesti kansainvälisyys ja kansainvälinen osaaminen koetaan olevan kielitaitoa, monikulttuurisuuden ymmärtämistä ja yhteistyötaitoja. Nykyisin käsitykset kansainvälisisistä valmiuksista ovat kuitenkin laajentuneet käsittämään myös esimerkiksi verkostojen luontia, kykyä ajatella oman kokemusalueen ulkopuolelta sekä kiinnostua maailman tapahtumista.
Kansainvälisyyden luonne on siis muuttunut osaksi arkipäiväistä toimintaa. Tähän ovat vauhdittavina tekijöinä vaikuttaneet muun muassa internetin käytön kasvu sekä koulutuksen kehitys. Kuitenkin kokemus kansainvälisyydestä jää monilla vähäiseksi, mikä johtuu osaksi siitä, että kansainvälisyyteen liitettävät ominaisuudet ja taidot ovat osa lähes kaikkea toimintaamme.