Prospektoinnin kehittäminen : Case: Lahden Seudun Kehitys Oy
Vepsäläinen, Laura (2018)
Vepsäläinen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618248
Tiivistelmä
Myynnin kehitykseen on useita tapoja ja yksi niistä on uusasiakashankinta. Business-to-business organisaatioiden on pitänyt viime vuosina kehittää tapaa tehdä uusasiakashankintaa, koska business-to-business-asiakkaiden tapa ostaa on muuttunut enemmän oma-aloitteisemmaksi digitalisaation tuomien mahdollisuuksien kautta.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää Lahden Seudun Kehitys, LADEC Oy:n yrityshankinta ja sijoittumispalvelut-tiimin prospektointia. Työn tavoitteena oli tuoda esille kehittämisehdotuksia toimeksiantajan prospektointiin ja luoda käyttöönottosuunnitelma LinkedIn Sales Navigator -työkalulle. Tietoperustassa käsitellään prospektointia big datan, asiakastiedon, myynnin ja markkinoinnin ja digitaalisten työkalujen ja sovellusten kautta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelujen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan prospektoinnin nykytilanne ja löytää kehittämisehdotuksia toimeksiantajan prospektointiin. Haastattelujen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin toimeksiantajan kanssa käytyjä työpajoja, joiden tarkoituksena oli kerätä aineistoa LinkedIn Sales Navigator -työkalun käyttöönottosuunnitelmaan.
Tutkimuksen tuloksien perusteella saatiin kuva yrityshankinta- ja sijoittumispalvelut-tiimin prospektoinnin nykytilasta ja löydettiin kehittämisehdotuksia prospektointiin. Keskeisin havainto oli, että onnistuneeseen prospektointiin vaaditaan datan ja digitaalisten työkalujen hyödyntämistä sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Lopputuloksena syntyivät prospektoinnin kehittämismalli ja käyttöönottosuunnitelma LinkedIn Sales Navigator -työkalulle.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää Lahden Seudun Kehitys, LADEC Oy:n yrityshankinta ja sijoittumispalvelut-tiimin prospektointia. Työn tavoitteena oli tuoda esille kehittämisehdotuksia toimeksiantajan prospektointiin ja luoda käyttöönottosuunnitelma LinkedIn Sales Navigator -työkalulle. Tietoperustassa käsitellään prospektointia big datan, asiakastiedon, myynnin ja markkinoinnin ja digitaalisten työkalujen ja sovellusten kautta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelujen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan prospektoinnin nykytilanne ja löytää kehittämisehdotuksia toimeksiantajan prospektointiin. Haastattelujen lisäksi tutkimusmenetelmänä käytettiin toimeksiantajan kanssa käytyjä työpajoja, joiden tarkoituksena oli kerätä aineistoa LinkedIn Sales Navigator -työkalun käyttöönottosuunnitelmaan.
Tutkimuksen tuloksien perusteella saatiin kuva yrityshankinta- ja sijoittumispalvelut-tiimin prospektoinnin nykytilasta ja löydettiin kehittämisehdotuksia prospektointiin. Keskeisin havainto oli, että onnistuneeseen prospektointiin vaaditaan datan ja digitaalisten työkalujen hyödyntämistä sekä myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä. Lopputuloksena syntyivät prospektoinnin kehittämismalli ja käyttöönottosuunnitelma LinkedIn Sales Navigator -työkalulle.