Uusien kahvilamyyjien perehdyttämisen kehittäminen Yritys X:ssä
Meriluoto, Elina (2018)
Meriluoto, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112618167
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään perehdyttämistä, sen merkitystä ja perehdytysprosessia. Tärkeässä roolissa on myös oppiminen ja perehdytyksessä käytettävä materiaali. Perehdyttämisen tarkoituksena on saada uusi työntekijä oppimaan omat työtehtävänsä oikealla tavalla sekä liittää hänet osaksi organisaatiota ja työyhteisöä. Perehdyttämisen hyödyt eivät koske ainoastaan uutta työntekijää. Perehdyttämisestä hyötyy koko työyhteisö, kun uutta työntekijää ei tarvitse koko ajan olla neuvomassa ja opastamassa. Perehdyttämisellä organisaatio saa tulosta tekeviä ja sitoutuneita jäseniä ja myös asiakkaat sitoutuvat yritykseen, kun he tietävät, että yrityksessä on ammattitaitoista henkilökuntaa. Perehdytys säästää pitkällä tähtäimellä aikaa ja rahaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Yritys X, joka on Helsingissä toimiva kahvilakonditoria ja aiheena on uusien kahvilamyyjien perehdyttämisen kehittäminen Yritys X:ssä. Aihe rajattiin koskemaan ainoastaan kahvilamyymälöiden henkilökunnan perehdyttämistä. Tarve opinnäytetyölle syntyi perehdytyksen puutteellisuudesta yrityksessä. Työn tavoitteena on tutkia Yritys X:n kahvilamyyjien perehdytyksen nykytilaa sekä työntekijöiden että johdon näkökulmasta, uudistaa nykyistä perehdytysmateriaalia, tuottaa perehdytyksen check-lista ja tuoda esille ehdotuksia perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyöhön haluttiin sekä työntekijöiden että johdon näkökulma, joten opinnäytetyötä varten haastateltiin Yritys X:n kahvilamyyjiä sekä johtoa. Työntekijöiden puolelta haastateltiin kuutta kahvilamyyjää ja johdon puolelta haastateltiin Yritys X:n omistajia sekä kahvilapäällikköä. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelukysymykset on laadittu tietoperustan pohjalta. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2018 ja äänitetyt aineistot analysoitiin huolellisesti. Sekä työntekijöiden että johdon haastatteluista saatiin runsaasti ideoita perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tuodaan esille kehittämistyön tärkeimpiä tuloksia jokaiseen opinnäytetyön tavoitteeseen liittyen ja esitellään työntekijöiden ja johdon haastatteluissa esiin tulleita yhteisiä kehitysehdotuksia. Nykytila-analyysin perusteella työnopastuksen vaihe ja seurantavaihe kaipaisivat eniten kehittämistä. Perehdytysmanuaalia uudistettiin haastatteluista saatujen kommenttien perusteella. Perehdytyksen check-lista luotiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja Yritys X:n manuaalin pohjalta. Viimeisessä luvussa pohditaan ja arvioidaan myös opinnäytetyön luotettavuutta, vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa ja koko opinnäytetyöprosessia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Yritys X, joka on Helsingissä toimiva kahvilakonditoria ja aiheena on uusien kahvilamyyjien perehdyttämisen kehittäminen Yritys X:ssä. Aihe rajattiin koskemaan ainoastaan kahvilamyymälöiden henkilökunnan perehdyttämistä. Tarve opinnäytetyölle syntyi perehdytyksen puutteellisuudesta yrityksessä. Työn tavoitteena on tutkia Yritys X:n kahvilamyyjien perehdytyksen nykytilaa sekä työntekijöiden että johdon näkökulmasta, uudistaa nykyistä perehdytysmateriaalia, tuottaa perehdytyksen check-lista ja tuoda esille ehdotuksia perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyöhön haluttiin sekä työntekijöiden että johdon näkökulma, joten opinnäytetyötä varten haastateltiin Yritys X:n kahvilamyyjiä sekä johtoa. Työntekijöiden puolelta haastateltiin kuutta kahvilamyyjää ja johdon puolelta haastateltiin Yritys X:n omistajia sekä kahvilapäällikköä. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelukysymykset on laadittu tietoperustan pohjalta. Haastattelut toteutettiin syksyllä 2018 ja äänitetyt aineistot analysoitiin huolellisesti. Sekä työntekijöiden että johdon haastatteluista saatiin runsaasti ideoita perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tuodaan esille kehittämistyön tärkeimpiä tuloksia jokaiseen opinnäytetyön tavoitteeseen liittyen ja esitellään työntekijöiden ja johdon haastatteluissa esiin tulleita yhteisiä kehitysehdotuksia. Nykytila-analyysin perusteella työnopastuksen vaihe ja seurantavaihe kaipaisivat eniten kehittämistä. Perehdytysmanuaalia uudistettiin haastatteluista saatujen kommenttien perusteella. Perehdytyksen check-lista luotiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja Yritys X:n manuaalin pohjalta. Viimeisessä luvussa pohditaan ja arvioidaan myös opinnäytetyön luotettavuutta, vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa ja koko opinnäytetyöprosessia.