Henkilökohtainen budjetointi : Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista
Kenni, Anna (2018)
Kenni, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518124
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Anna Kenni
Henkilökohtainen budjetointi – Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista
60 sivua ja 4 liitettä
Joulukuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen koulutusohjelma
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilökohtaisen budjetoinnin valinneiden asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista sekä selvittää miten henkilökohtainen budjetti oli määritelty asiakkaille. Opinnäytetyön painopiste oli asiakkaiden kokemuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että saatua tietoa voidaan hyödyntää henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallin kehittämisessä ja sosiaalipalveluiden kehittämistyössä jo nyt sekä valmistauduttaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistukseen. Työn yhteistyökumppanina toimi valtakunnallinen Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hanke.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdella yksilöhaastattelulla ja kahdella parihaastattelulla haastattelemalla henkilökohtaisen budjetin valinneita asiakkaita käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Lisäksi haastatteluaineistoa täydennettiin asiakirja-aineistolla. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Asiakkaiden kokemukset henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallista olivat ristiriitaisia. Henkilökohtaisen budjetin vaikutuksiin oltiin tyytyväisiä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä omiin vaikutusmahdollisuuksiin ja henkilökohtaiseen budjettiin palveluna sekä lisääntyneeseen vapaa-aikaan ja henkisen hyvinvoinnin lisääntymiseen. Tyytymättömyyttä aiheuttivat henkilökohtaisen budjetoinnin toteuttamiseen liittyvät asiat. Toteuttamisessa tyytymättömyyttä aiheuttivat päätöksenteko, byrokraattisuus, työntekijän toiminta, maksukäytännöt sekä budjetin käytön seuraamukset.
Henkilökohtainen budjetti oli määritelty asiakkaille Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hankkeessa mukana olevien kuntien pilottikokeilun mukaisesti. Budjetin määrittelyssä oli käytetty palveluille joko ennalta määriteltyjä hintoja, julkisten palveluiden keskimääräistä hintaa tai palvelusuunnitelmassa arvioitua tarvetta, josta asiakkaille muodostettiin henkilökohtainen budjetti.
Henkilökohtaisen budjetin valinneet asiakkaat näkevät toimintamallin ja valinnanvapauden hyvänä. Toimintamalli vaatii vielä kehittämistä, jotta asiakkaiden yksilölliset tarpeet tulisivat paremmin huomioitua. Lisäksi työntekijöiden koulutukseen ja tuki- ja neuvontapalveluiden riittävyyteen tulee panostaa kehitettäessä ja otettaessa käyttöön henkilökohtaista budjetointia.
Asiasanat: henkilökohtainen budjetointi, kehittäminen, asiakaskokemus, valinnanvapaus, itsemääräämisoikeus
Anna Kenni
Henkilökohtainen budjetointi – Asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista
60 sivua ja 4 liitettä
Joulukuu 2018
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja YAMK
Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen koulutusohjelma
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilökohtaisen budjetoinnin valinneiden asiakkaiden kokemuksia henkilökohtaisesta budjetoinnista sekä selvittää miten henkilökohtainen budjetti oli määritelty asiakkaille. Opinnäytetyön painopiste oli asiakkaiden kokemuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että saatua tietoa voidaan hyödyntää henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallin kehittämisessä ja sosiaalipalveluiden kehittämistyössä jo nyt sekä valmistauduttaessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistukseen. Työn yhteistyökumppanina toimi valtakunnallinen Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hanke.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kahdella yksilöhaastattelulla ja kahdella parihaastattelulla haastattelemalla henkilökohtaisen budjetin valinneita asiakkaita käyttäen teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä kuusi. Lisäksi haastatteluaineistoa täydennettiin asiakirja-aineistolla. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Asiakkaiden kokemukset henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallista olivat ristiriitaisia. Henkilökohtaisen budjetin vaikutuksiin oltiin tyytyväisiä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä omiin vaikutusmahdollisuuksiin ja henkilökohtaiseen budjettiin palveluna sekä lisääntyneeseen vapaa-aikaan ja henkisen hyvinvoinnin lisääntymiseen. Tyytymättömyyttä aiheuttivat henkilökohtaisen budjetoinnin toteuttamiseen liittyvät asiat. Toteuttamisessa tyytymättömyyttä aiheuttivat päätöksenteko, byrokraattisuus, työntekijän toiminta, maksukäytännöt sekä budjetin käytön seuraamukset.
Henkilökohtainen budjetti oli määritelty asiakkaille Avain kansalaisuuteen – henkilökohtainen budjetointi -hankkeessa mukana olevien kuntien pilottikokeilun mukaisesti. Budjetin määrittelyssä oli käytetty palveluille joko ennalta määriteltyjä hintoja, julkisten palveluiden keskimääräistä hintaa tai palvelusuunnitelmassa arvioitua tarvetta, josta asiakkaille muodostettiin henkilökohtainen budjetti.
Henkilökohtaisen budjetin valinneet asiakkaat näkevät toimintamallin ja valinnanvapauden hyvänä. Toimintamalli vaatii vielä kehittämistä, jotta asiakkaiden yksilölliset tarpeet tulisivat paremmin huomioitua. Lisäksi työntekijöiden koulutukseen ja tuki- ja neuvontapalveluiden riittävyyteen tulee panostaa kehitettäessä ja otettaessa käyttöön henkilökohtaista budjetointia.
Asiasanat: henkilökohtainen budjetointi, kehittäminen, asiakaskokemus, valinnanvapaus, itsemääräämisoikeus